Ożegowski statek powietrzny ze zbiornikiem gazu złożonym ze skrzydeł i ogona, 1896

W dniu 7.07.1896 r. Andrzej Ożegowski zgłosił w Niemczech do opatentowania statek powietrzny ze zbiornikiem gazu złożonym ze skrzydeł i ogona. Patent nr 100.276 wydano mu 26.09.1898 r.
Trójkątne- podobne do żagla- skrzydło mocowane pionowo oraz elipsoidalny ogon stanowiły zarazem zbiorniki gazu nośnego aerostatu. Przez krzyżujące się wzajemnie segmenty były one połączone z gondolą. Siła mięśni ludzkich, wspomagana ewentualnie pracą niewielkiego silnika, wprawiała skrzydło w ruch wahadłowy wokół jego osi pionowej z równoczesną oscylacją na boki, w stosunku do gondoli. Miało to zapewniać statkowi odpowiednią prędkość postępową lotu i umożliwiać też kierowanie nim w płaszczyźnie poziomej.
Przesuwając gondolę w płaszczyźnie poziomej zamierzano kierować w ten sposób wzlotem i opadaniem aerostatu bez strat gazu nośnego (drogą zmian położenia środka ciężkości). Realizowano to także drogą odpowiednich wychyleń steru wysokości (ogona).
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.