Kubryński Krzysztof

Krzysztof Kubryński urodził się w 1954 r. W latach 1980-1989 pracował w Instytucie Lotnictwa jako konstruktor, następnie pracował w Zakładzie Aerodynamiki. Od 1990 r. był pracownikiem Zakładu Aerodynamiki i Mechaniki Płynów Politechniki Warszawskiej. Absolwent Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, w 1991 r. obronił pracę doktorską nt. projektowania bryły samolotu o zadanym rozkładzie ciśnienia na powierzchni.

Laureat Nagrody Wydziału Nauk Technicznych PAN za cykl prac poświęconych projektowaniu i optymalizacji układu statków powietrznych. Autor pakietu programów KK-AERO wspomagających proces projektowania aerodynamicznego samolotów dla podkrytycznego zakresu prędkości, pozwalających na bezpośrednią, wielokryterialną optymalizację kompletnego układu- wykorzystywanego wielokrotnie w projektach aerodynamicznych tak w kraju: studium samolotu PZL-230 ”Skorpion”, projekt nowej wersji samolotu PZL-130 ”Orlik”, jak i za granicą: większość projektów wysokowyczynowych szybowców niemieckich (m.in.: Schleicher ASW-27, Schempp-Hirth ”Ventus 2”;, DG-1000, ”Antares”, Schleicher ASW-28) realizowanych na Uniwersytecie Technicznym w Delft. Jest autorem opracowań aerodynamicznych, m.in. żagla dla łodzi FINN, na której zdobyto złoty medal na Olimpiadzie w Atlancie.

Dr. inż. Krzysztof Kubryński, w końcu lat 1990-tych, odegrał pierwszoplanową rolę w opracowaniu koncepcji aerodynamiki samolotu EM-10 ”Bielik”. Opracował również rewelacyjne skrzydło do wysokowyczynowego szybowca SZD-56-2 ”Diana 2” (2005 r.).

Konstrukcje:
SZD-56-2 ”Diana 2”, 2005, szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej.

Źródło:

[1] Dobrzyński J. ”Diana-2 - nowa polska orchidea.” Lotnictwo nr 12/2005.
[2] ”PL-ISKRA II-OPIS”
blog comments powered by Disqus