Kubicki Piotr
Piotr Kubicki urodził się 22.12.1903 r. w Taganrogu (Rosja) jako syn Benedykta, artysty malarza. Otrzymał patriotyczne wychowanie w duchu głębokiej miłości do Polski. W 1920 r. jego ojciec na stałe zamieszkał w Wilnie, gdzie uzyskał pracą nauczyciela akademickiego Uniwersytetu im. Stefana Batorego. Obserwując zainteresowanie syna techniką uznał, i ż najlepszym dla niego rozwiązaniem będzie kontynuowanie nauki w stolicy.
Studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej rozpoczął w 1923 r. Zainteresował się wówczas lotnictwem. Wstąpił do Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. W sekcji tej poznał wielu przyszłych inżynierów- konstruktorów lotniczych, m.in. Jerzego Dąbrowskiego, pod którego kierownictwem pracował od 1931 r. w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie. W czasie przerwy w studiach pracował przez rok (1927- 1928) w PWS u inż. Aleksandra Grzedzielskiego przy rysunkowym i wytrzymałościowym opracowaniu skrzydeł samolotu PWS-5, następnie zaś w firmie Rzewuski i S-ka na Pradze, gdzie skonstruował rewelacyjny maszt budowlany (wysokości 48 m) do rozprowadzania betonu.
W 1931 r. Kubicki rozpoczął pracę w zespole Dąbrowskiego w PZL jako szef grupy zajmującej się skrzydłem PZL-19. Od stycznia 1933 r. został zastępcą Dąbrowskiego, przyjmując odpowiedzialność za obliczenia wytrzymałościowe PZL-26. W kwietniu 1934 r. Kubicki złożył egzamin dyplomowy i uzyskał tytuł inżyniera, po czym powrócił do PZL, podejmując opracowanie szczegółowej konstrukcji i wytrzymałości PZL-37 "Łoś". Piotr Kubicki posiadał niezwykłe zdolności organizacyjne oraz talent do ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych poszczególnych elementów samolotu. Samolot otrzymał oryginalne podwozie systemu Kubickiego. Każda goleń tego podwozia miała dwa koła bliźniacze. To pionierskie rozwiązanie konstrukcyjne zostało opatentowane w 1939 r. Za pracę tę otrzymał on Srebrny Krzyż Zasługi. Następnie brał udział w pracach projektowych nad następcą "Łosia"- samolotem bombowym PZL-49 "Miś".
We wrześniu 1939 r. wraz z wytwórnią ewakuował się do Rumunii, a następnie przez Francję do Wielkiej Brytanii. W późniejszych latach brał udział w wielu przedsięwzięciach. W latach 1940-1943 pracował w firmie Westland Aircraft w Yeovil, najpierw w Biurze Wytrzymałościowym, a następnie w Biurze Projektów Wstępnych. W latach 1943- 1945 został powołany do Działu Technicznego Dowództwa Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii.
W latach 1945- 1951 był zatrudniony w English Electric w Preston, w biurze W. E. W. Pettera, jako główny inżynier kontroli masy przy konstruowaniu bombowca "Canberra", a później przy projektowaniu myśliwca naddźwiękowego "Lightning". W latach 1951- 1952 przeszedł wraz W. E. W. Petterem do firmy Folland w Hamble, jako szef jednego z zespołów przy projektowaniu lekkiego myśliwca "Midge" (poprzednik myśliwca "Gnat").
W grudniu 1952 r. wyemigrował do Kanady, przyjmując pracę w Avro Canada, m.in. przy projekcie samolotu myśliwskiego Avro Canada CF-105 "Arrow". W 1959 r., wobec likwidacji Avro Canada, przeniósł się do USA, gdzie pracował w firmie Piasecki Helicopter Corp. w Philadelphii jako główny konstruktor śmigłowca zespolonego Piasecki 16 ”Pathfinder I” / ”Pathfinder II” / ”Pathfinder III”. (Inżynierowie: Piotr Kubicki, Zbysław Ciołkosz i Kazimierz Korsak mieli poważny wkład w koncepcję i projekty śmigłowców zespolonych, tj. wyposażonych prócz wirnika nośnego w dodatkowe źródło ciągu).
W 1972 r. przeszedł na emeryturę, pracując jako konsultant (m.in. dla Piaseckiego) do 1983 r.
Pod koniec życia urzeczywistnił swoje marzenia- pozostawienie młodemu pokoleniu polskiej dokumentacji technicznej lat trzydziestych utraconej w wyniku II wojny światowej. Odtworzył on bowiem rysunki konstrukcyjne polskiego samolotu bombowego PZL-37 "Łoś", posługując się jedynie pamięcią, dostępnymi katalogami, artykułami technicznymi, a także notatkami.
Zmarł 17.04.1990 r. w miejscowości Wallingford (Pennsylvania, USA), w wieku 86 lat, gdzie z żoną Heleną mieszkał od wielu lat.
Konstrukcje:
PZL-26, 1934, samolot turystyczny, zawodniczy.
PZL-37 ”Łoś”, 1936, samolot bombowy.
PZL-49 ”Miś”, 1939, projekt samolotu bombowego.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[4] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[5] (m) " Piotr Kubicki 1903-1990". "Mała Encyklopedia Lotników Polskich". Skrzydlata Polska nr 36/1990.