Melniczak Aeroplane, 1916

Do skórzanej płyty piersiowej zamocowane są elementy pionowej ramy, zakrzywione w górze tak, że tworzą haki obejmujące ramiona pilota (zaopatrzone w paski zabezpieczające). Płyta piersiowa wyposażona jest także w pasek opasujący talię oraz paski obejmujące nogi pilota. Do wspomnianej ramy, poprzecznie do płyty piersiowej, zamocowana jest rurowa tuleja, w której ułożyskowany jest główny wał napędowy. Na nim, za pośrednictwem przekładni, zainstalowane są wirniki śmigłowca o osiach pionowych. Na wale napędowym, w pobliżu ramy nośnej śmigłowca, z każdej jej strony, zainstalowano po dwie pary kół zapadkowych. Przy każdym z nich znajduje się swobodnie obracające się koło łańcuchowe z umieszczoną na nim zapadką. Transmisją łańcuchową koła te łączą się z innymi umieszczonymi na wale usytuowanym na wysięgnikach przed ramą nośną śmigłowca. Zakończony jest on korbami, dzięki czemu wał ten obracany siłą mięśni pilota przekazuje obroty na wirniki nośne. Poniżej głównego wału napędowego, poziomo w ramie nośnej śmigłowca, ułożyskowany jest następny wał, zakończony korbami, które połączone są niżej z pedałami. Obroty tego wału uzyskane na skutek pracy nóg pilota także przekazywane są na główny wał napędowy za pośrednictwem przekładni łańcuchowej. Koła zapadkowe umieszczone na głównym wale napędowym sprawiają, że napęd funkcjonuje jednostajnie w przypadku asynchronicznej pracy rąk i nóg pilota.
Wynalazca pragnął stworzyć prosty aparat latający umożliwiający wzlot, który mógłby znaleźć zastosowanie np. w armii dla celów rozpoznania powietrznego (obserwacja terenu). Prędkość wznoszenia zależna byłaby od pracy mięśni pilota. Możliwym byłby także zawis w powietrzu. Wynalazca nie wykluczał przy tym, że środkiem pomocniczym mógłby być dla jego urządzenia niewielki balon, którego siła wyporu równoważyłaby ciężar pilota i urządzenia napędowego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.