Majewski pierścieniopłat, 1909
W dniu 5.12.1909 r. Mikołaj Majewski uzyskał w Rosji Świadectwo Ochrony nr 41.701 na śmigło lotnicze, po zbadaniu zdolności patentowej rozwiązania odmówiono mu wydania patentu wynalazczego. Brak opisu sprawia, że rekonstrukcja jego śmigła może być jedynie hipotetyczna.
W zbiorach Rosyjskiego Państwowego Archiwum Historycznego (RGIA) w Petersburgu znajdują się rysunki samolotu ze śmigłem obudowanym sygnowane przez Mikołaja Majewskiego. Włączono je w zbiór dokumentacji dotyczącej wniosku patentowego Wacława Czapiewskiego, zapewne przy okazji badania zdolności patentowej tego ostatniego (patrz Czapiewski samolot bezzałogowy).
Rysunki przedstawiają samolot, którego kadłub stanowią dwa lub cztery cylindry o przekroju kołowym, w których osadzono śmigła ciągnące. Śmigła pracują na napędzie zespolonym z jednego, centralnie umieszczonego silnika, przez przekładnie pasowe. Płaty nośne wsparto o górne i dolne krawędzie cylindrów. O dolne krawędzie centralnych cylindrów wsparto też podwozie kołowe (dwa wózki dwukołowe z przodu i tyłu samolotu). Nie można również wykluczyć, że Majewski współpracował z W. Czapiewskim. Być może pracowali niezależnie, a M. Majewski samodzielnie rozwijał ideę pierścieniopłata. W każdym razie analogie pomiędzy ich projektami są widoczne- szczególnie w rozwiązaniu śmigła obudowanego i pierścieniowego kształtu płata nośnego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.