Majewski Edward
Edward Majewski, poddany Cesarstwa Rosyjskiego, urodził się ok. 1885 r. Uczestnik ruchów rewolucyjnych 1905- 1907 r., później student Wydziału Mechanicznego Politechniki w Kijowie. W 1911 r. znajdujemy go w lubelskim Więzieniu Gubernialnym, aresztowanego za przestępstwo pospolite.
1.11.1911 r. za pośrednictwem Lubelskiego Sądu Okręgowego prosił ministra wojny o udzielenie mu pomocy w realizacji opracowanych przez siebie projektów aparatów latających.
Pisał, że znajduje się w okropnym położeniu, które grozi jego przyszłości, a którego ofiarą paść mogą również jego prace z zakresu lotnictwa i mechaniki, nad którymi pracował w ostatnich trzech latach. Prosił ministra by zechciał przysłać do więzienia lubelskiego swych przedstawicieli- specjalistów, którzy mogliby ocenić ich wartość- by nie przepadły, a ojczyzna wykorzystała dany mu przez Boga talent. Wysłannikom ministra przedstawi rysunki i udzieli szczegółowych informacji o dokonanych przez siebie wynalazkach, które chciałby też- przy pomocy ministra wojny- opatentować. Pisał również, że trudno jest wynalazcy zdobyć uznanie i patent w Rosji- we własnym kraju, a historia uczy, że wiele rodzimych talentów mogło rozwijać się za granicą, nie mogąc pokonać konserwatyzmu w myśleniu rodaków. Uznanie w Rosji zyskiwali wówczas, gdy prace ich znajdowały zastosowanie na obczyźnie. Dlatego, skarżąc się na swój los, zwierzał się, że i on zamierzał po studiach wyjechać do Belgii, naturalizować się tam i jako inżynier zrealizować oraz opatentować swoje wynalazki.
Mówiąc zaś o przedmiocie swych wynalazków wyjaśniał, że doprowadziła go do nich krytyczna refleksja nad stanem współczesnej techniki lotniczej i aeronautyki. Samoloty i aerostaty, mimo postępu w rozwoju ich konstrukcji, prezentują wciąż wiele wad. Silniki nie zawsze są sprawne, a przy tym ciężkie i słabe, a same statki powietrzne są niebezpieczne. Samolot nie spełnia oczekiwań wiązanych z jego zadaniami jako środka obserwacji pola walki- nie jest w stanie wykonywać w powietrzu zawisu, zmuszony jest do krążenia nad celem, co utrudnia obserwację. Aerostat, z uwagi na mniejszą prędkość lotu, mógłby być lepszy do prowadzenia działań rozpoznawczych, ale wypełniający go wodór w każdej chwili grozi eksplozją, kłopotliwe jest posługiwanie się balastem, który raz wyrzucony z aerostatu jest bezpowrotnie stracony, ponadto aerostat jest bardziej od samolotu narażony na ostrzał ze strony przeciwnika. Wyliczając te wady przechodzi do prezentacji własnych propozycji.
Benzynowy silnik wielocylindrowy proponuje zastąpić turbiną, dającą większe obroty, oznajmia przy tym, że znalazł sposób zwiększenia siły eksplozji gazu, wskutek czego jego silnik może dać moc 74 kW (100 KM) i więcej.
Jego udoskonalenie samolotu polega zaś na przydaniu płatowcowi w układzie samolotu Blériot większej liczby śmigieł, odmiennie przy tym usytuowanych. Mówi, że jego samolot może wykonywać lot w zawisie, wskazuje to, że myślał o uzupełnieniu płatowca typu Blériot wirnikiem nośnym, o śmigłowcu w układzie rotodyny. Co zaś do udoskonalenia aerostatu, to proponuje stosowanie nieprzepuszczalnych powłok gazowych, eliminujących straty wodoru. Gondole towarowe i silnikowe sterowca umieszcza wewnątrz szkieletu cygara- zbiornika gazu, który na zewnątrz opatrzony jest jedynie śmigłami i sterami. Proponuje przy tym opancerzenie swego sterowca i napęd urządzeń wytwarzających ciąg z turbiny.
Minister wojny Rosji otrzymał jego list 9 listopada, dzień później znalazł się on w Głównym Zarządzie Inżynierii (GIU), który już 12.11.1911 r. wezwał wynalazcę, aby dostarczył opis, rysunki i obliczenia, niezbędne do oceny jego projektów oraz uiścił opłatę skarbową, znaczkami skarbowymi.
Projekty udoskonaleń statków powietrznych, tak jak przedstawiał je w liście z 1.11.1911 r., nie zawierają danych wystarczających do ich oceny, mało tego- jego oferta brzmi fałszywie, a ograniczając się tylko do tego co sam o swych projektach mówił, należy sądzić, że mamy tutaj do czynienia nie tyle z projektami, lecz z ideami, sposób prezentacji których każe powątpiewać w kwalifikacje techniczne Majewskiego- w każdym razie w dziedzinie techniki lotniczej.
Konstrukcje:
Majewski sterowiec, 1911, projekt sterowca pionierskiego.
Majewski samolot, 1911, projekt samolotu pionierskiego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.