Lewkowicz Aeronautical Apparatus, 1912

Samolot znamienny rozwiązaniem konstrukcji i działania płata, sterowany drogą zmiany kąta natarcia (przez przestawienie całego płata lub wychylenie lotek). Przedstawiono kilka wersji rozwiązania powierzchni sterowych płata nośnego:
- obie połówki płata zaopatrzono w lotki, które mogą być wychylane różnicowo (sterowanie w osi podłużnej i pionowej) bądź łącznie w górę lub w dół, synchronicznie lub nie z usterzeniem ogonowym (sterowanie w osi poprzecznej),
- obie połówki płata zaopatrzono w zdwojone lotki o działaniu jak wyżej, przy czym możliwym jest wychylanie łączne zespołów lotek bądź tylko wewnętrznych lub zewnętrznych, lub niezależne, równoczesne operowanie zespołami lotek dla uzyskania np. efektu zakrętu we wznoszeniu, bądź redukcji prędkości lotu (hamulec aerodynamiczny),
- płat nośny zamontowany jest obrotowo na osi poprzecznej; zmianę kątów natarcia uzyskuje się równocześnie na obu połówkach: synchronicznie lub różnicowo, bądź niezależnie na jednej lub drugiej połowie obracanego płata,
- płat nośny złożony jest z kilku wąskich powierzchni osadzonych obrotowo na osiach poprzecznych, zachodzących na siebie i wychylanych jak lotki, łącznie lub nie, synchronicznie z obu stron osi podłużnej samolotu lub różnicowo,
- płat nośny o analogicznej konstrukcji jak wyżej, z tym, że wprowadzono podział płata na sekcje (po dwie na połówce), które wychylane być mogą łącznie lub nie.
Każdy z wariantów regulowanych powierzchni płatów lub ich części może być stosowany dla samolotów jedno- lub dwupłatowych. Wprowadzając zastrzeżenia patentowe objęto nimi także kadłub samolotu o przekroju trójkąta oraz dwa typy rozwiązania sterownicy stosowane w zależności od tego czy na połówce płata zamontowano pojedyncze czy zdwojone zespoły powierzchni sterowych.
W swojej propozycji wynalazczej wskazywał na zalety lotki jako instrumentu sterowania lotem. Szeroko omówił nie tylko zasadę jej działania w odniesieniu do modelu podstawowego, ale też w stosunku do wariantów rozbudowanych, kreśląc w istocie ideę płata zmechanizowanego .
Jest wielce prawdopodobnym, że Lewkowicz podejmował w USA próby budowy samolotu własnej konstrukcji. Można przyjąć, że poważnie rozważał zastosowanie w nim rozwiązań, o których mówił jego patent. Jakby nie było, to idee techniczne kreślone przez Lewkowicza znalazły zastosowanie w wielu konstrukcjach lotniczych. Wiemy też, że Lewkowicz opracował w 1912 r. uderzenie zderzakowe blokujące stery i uniemożliwiające start samolotu pod zbyt wielkim kątem natarcia. W 1918 r. odnajdujemy go jako pełnomocnika firmy
samochodowej Body w Nowym Jorku, patentował wówczas w USA własne rozwiązania pojazdu drogowego (patenty nr 1.256.239 i 1.288.065). Firma Convertible Automobile Body Corporation produkowała karoserie samochodowe opracowane przez Lewkowicza .
Wiadomo, że między jego patentami wynalazczymi znajdował się też patent wydany 18 kwietnia 1922 r. na uchylną przednią szybę samochodową (USA, patent nr 1.413.556).
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.