Kurczyński pojazd typu powietrzno- wodno- lądowego, 1914
Ochroną objęto pojazd typu powietrzno- wodno- lądowego, ale tym razem powierzchnia nośna jest umieszczona na wysięgnikach powyżej ramy niosącej dwa pływaki. Układ napędowy na wodzie stanowi koło łopatkowe o napędzie z silnika przez transmisję pasową. Łopatki napędowe mogą być też mocowane na pasie bez końca, przechodzącym przez dwa bębny. W jednym i w drugim przypadku pracują w odpowiedniej obudowie. Z wałami bębnów łączone są śmigła ciągnące (za pośrednictwem odpowiednich przekładni kątowych) umożliwiające napęd pojazdu w powietrzu. Do ruchu po ziemi służy dwukołowe podwozie tylne oraz bębny kół łopatkowych (ze zdemontowanymi łopatkami lub pasem łopatkowym) usytuowane tak, że wystają poniżej dolnej krawędzi pływaków. Można stosować także niezależne podwozie przednie i tylne, kołowe, o napędzie z centralnie umieszczonego w kadłubie silnika.
Rozwinięto tym wcześniejszy pomysł awietki- mięśniolotu tzw. roweru uniwersalnego. Zastosowano podobne urządzenia napędu, z tym, że podwozie rowerowe zastąpiono samochodowym (wg [2]- podwozie rowerowe zastąpiono samochodowym z silnikiem spalinowym).
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.