Kowalski samolot nr 2, 1912

Samolot i wodnosamolot pionierski. Polska / USA.

W 1912 r. Jan (John) Kowalski zbudował samolot dwupłatowy wzorowany w części na samolocie Farman, w części na samolocie Curtiss, wyposażony w auto­matyczny stabilizator stateczności typu Jamesa Meansa, który Kowalski zmodernizował przez wprowadze­nie bocznego wahadła.

Konstrukcja niemal w całości wykonana została z metalu, ciężar samolotu sięgał 410 kg. W stosunku do pierwowzorów Kowalski wprowadził szereg zmian, zwłaszcza w układzie ste­rowania. Samolot miał być ponadto typu wodno- lądowego. W maju/czerwcu 1912 r. z powodzeniem przeprowadził w Louisville, w szkole pilotów R.O. Rubla loty próbne. Samolot wyposażono w silnik Gray "Eagle". Po wykonaniu lotów próbnych Kowal­ski podjął budowę pływaków, zamierzał wykonać loty, startując z rzeki Allegheny.

Jak się wydaje nie była to pierwsza konstrukcja lotnicza Kowalskiego. Już wcześniej, jesienią 1911 r., polska prasa polonijna pisała, że zbudował samolot swego pomysłu.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus