Krzyżanowski- Adamiec "Moto-Mucha Standard" ("Moto-Mucha 100"), 1994

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec Moto Mucha Standard (SP-1998) zbudowany przez Jerzego Adamca i Włodzimierza Krzyżanowskieg. (Źródło: Franco Atirador via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).
Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-22 ”Mucha Standard” (wg [3]-, natomiast inne źródła podają błędną informację, że motoszybowiec został zbudowany na bazie szybowca SZD-12 ”Mucha 100”), o znakach SP-1998. Motoszybowiec został wykonany przez Jerzego Adamca z Dobrzania Wielkiego koło Opola wg planów Włodzimierza Krzyżanowskiego. Motoszybowiec wyposażono wpierw w dwukołowe podwozie ale po uszkodzeniu śmigła zastąpiono je podwoziem trójkołowym z przednim kółkiem.

Sprzedany został do Słowenii gdzie jest w dalszym użytku. Egzemplarz ten wylatał wiele godzin bez większych usterek i wypadków.

Konstrukcja:
Górnopłat.
Kabina zakryta.
Podwozie stałe, początkowo dwukołowe, zastąpione podwoziem trójkołowym z przednim kółkiem.

Silnik- Trabant o mocy 19 kW (26 KM), umieszczony z przodu kadłuba, śmigło ciągnące.

Dane techniczne ”Moto-Mucha 100” (wg [1]):
Rozpiętość- 14,98 m, długość- 7,0 m, wysokość bez silnika- 1,6 m, powierzchnia nośna- 12,75 m2. Prędkość max- 110 km/h, prędkość przelotowa- 85 km/h, wznoszenie- ok 1,5 m/s.

Galeria

  • Moto Mucha Standard (SP-1998) w locie. (Źródło: Copyright Jerzy Adamiec).
  • Widok przebudowanego przodu z nowym podwoziem i zespołem napędowym. (Źródło: Copyright Jerzy Adamiec).
  • Motoszybowiec podchodzi do lądowania. (Źródło: Copyright Jerzy Adamiec).
  • Na lądowisku w zimowej scenerii. (Źródło: Copyright Jerzy Adamiec).
  • Na lądowisku w zimowej scenerii, widok z boku. (Źródło: Copyright Jerzy Adamiec).

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Jerzy Adamiec - Informacje.

blog comments powered by Disqus