Knaut sterowiec, 1885

Projekt sterowca pionierskiego. Polska / Rosja.
W dniu 20.10.1885 r. Knaut informował Ministerstwo Wojny Rosji o dokonanym przez siebie udoskonaleniu aerostatu o napędzie z silników elektrycznych. Jego pismo jest charaktery­styczne dla czasu, gdy informacje prasowe o ekspe­rymentach braci Tissandierów, Renarda i Krebsa ze sterowcami wyposażonymi w silniki elektryczne, prowadzonymi w latach 1880- tych we Francji, wywo­łały wzmożone zainteresowanie możliwością zasto­sowania napędu elektrycznego statków powietrznych. Zainteresowanie to owocowało wieloma projektami, a niektórzy z ich autorów- jak Knaut- twierdzili przy tym, że to oni właśnie są prekursorami idei bu­dowy aerostatu z silnikiem elektrycznym.

Knaut pisał, że interesował się tą problematyką od wielu lat, śledził rozwój aeronautyki i stale myślał o możliwościach takich udoskonaleń sterowca, które umożliwiałyby nadanie mu właściwej prędkości lotu i sterowanie nim, w każdych warunkach atmosfe­rycznych, bez konieczności utraty balastu i upuszcza­nia gazu nośnego.

Knaut podkreślał, że sam nie był w stanie opraco­wać opisu projektu udoskonalonego przez siebie aerostatu elektrycznego, tym bardziej zaś zbudować go i w praktyce sprawdzić na ile jego pomysły są ra­cjonalne. W 1884 r. sporządził krótki opis swych udoskonaleń i wysłał go na adres inż. Artura Krebsa, który wykorzystując moje pomysły wdrożył je, a - jak donoszą zagraniczne gazety - jego eksperymenty przeprowadzone w tym roku przyniosły zadowalające wyniki, z czego z kolei wnoszę, że moje propozycje były właściwe. Zintensyfikował więc swoje zaintere­sowania aerostatem kierowanym i w oparciu o ogól­nie znane prawa fizyki doszedł do wniosku, że nie tylko istnieje możliwość budowy udoskonalonego aerostatu elektrycznego, odpowiadającego postulato­wi wygodnego kierowania jego lotem, ale miał też nadzieję, że aerostat ten przy współudziale doświad­czonych inżynierów można skonstruować tak, że mógłby być demontowany i wygodnie przewożony pomiędzy oddalonymi miejscami, co- jak wiadomo- w czas wojny mogłoby okazać nieocenione usługi.

Propozycje wynalazcze Knauta nie zyskały zainte­resowania Głównego Zarządu Inżynierii.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
blog comments powered by Disqus