Curtiss Model E, 1911

Samolot lub wodnosamolot pionierski, szkolny, wojskowy. USA.
Wodnosamolot Curtiss AH-13 (Curtiss Model E) w służbie lotnictwa US Navy. (Źródło: archiwum).

W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Ge­neralny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym dwa Curtiss Model E i jeden Curtiss Model D. Obie typy napędzane silnikiem chłodzonym cieczą i posiadały podwozie składające się z jednego centralnego, płaskodennego pływaka pod kadłubem i dwoma cylindrycznymi pływakami na końcach dolnych skrzydeł. Po pierwszych udanych lotach, marynarze zamówili w Stanach Zjednoczonych kolejną partia samolotów. Na początku I wojny światowej wodnosamoloty uczestniczyły aktywnie w operacjach bojowych rosyjskiej floty.

W Polsce.

Jan Kamiński szkolenie lotnicze podjął w 1911 r. w szkole pilotów PRTW w Gatczynie. Po opuszczeniu Rosji dyplom pilota uzyskał w USA, w dn. 27.04.1912 r. jako 121 pilot USA, w słynnej szkole Glena Curtissa w San Diego (Kalifornia), na samolocie Curtiss Model D z sil­nikiem Gnôme o mocy 37 kW (50 KM). Występował na pokazach lotniczych m.in. w Evansville, Akron, Lamberton- pracował u Curtissa jako pilot wykonujący loty reklamowe. W maju 1913 r. wykonał przelot na trasie Akron-Silver Like, a we wrześniu 1913 r., w przeciągu 3 dni, przeleciał ponad zachodnimi obszarami stanu Ohio. Wykonywał również loty na wodnosamolocie Curtiss Model E.

W maju 1912 r. kupił samolot Curtiss Model E-8-75. Płatowiec był przechowywany w stodole, dopóki nie został odkryty w 1940 r. Został odremontowany i oblatany 17.06.1966 r., 53 lata po ostatnim locie. W 1969 r. trafił do zbiorów EAA AirVenture Museum w Oshkosh.

W 1912 r. Jan Kamiński zbudował w Veronie samolot własnej konstrukcji, wzorowany na dwupłacie Curtiss.

W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Ge­neralny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym dwa Curtiss Model E i jeden Curtiss Model D. Dwa pierwsze przybyły do Sewastopola w lipcu 1912 r. wraz z instruktorem Ch. Wytmerem i me­chanikiem J. Halletem. Do listopada 1912 r. Wytmer przeszkolił 6 lotników morskich: G. A. Friede, W. W. Utgoffa, E. E. Kowerdjajewa, R. F. von Essena oraz dwóch Polaków: Wiktoryna Kaczyńskiego i Jana Stachowskiego. Ta szóstka stanowi­ła podstawę pierwszego w Rosji oddziału lotnictwa morskiego.

Galeria

  • Jan Kamiński (z prawej) pilotuje wodnosamolot  Curtiss Model E podczas lotu nad Zatoką San Diego. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Nieudany lot próbny wodnosamolotu Curtiss Model E w zatoce San Diego. Uważa się, że pilotem, który ma zostać uratowany, jest Jan Kamiński. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Experimental Aircraft Assoc. | EAA | The Spirit Of Aviation‎.
[3] Bowers Peter M. "Curtiss Aircraft 1907- 1947". Wydawnictwo Putnam & Company Ltd. London 1979.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
blog comments powered by Disqus