Kaczmarek-Kasmar Maksymilian
Maksymilian Kaczmarek-Kasmar, Amerykanin pochodzenia polskiego, prawnik, sekretarz Stowarzyszenia Aeronautów w Chicago (USA), wykładowca przedmiotów lotniczych w szkole pilotów przy warsztatach samolotowych w Chicago, popularyzator lotnictwa.
8.03.1909 r. Kaczmarek zgłosił w USA do opatentowania urządzenie napędowe i sterowe dla samolotów, balonów i innych aparatów łatających. Patent nr 1.069.880 wydano mu 12.08.1913 r. Charakterystycznym był zespół łopat składających się na konstrukcję wirnika, w trakcie ruchu obrotowego wokół osi centralnej wytwarzający zarówno siłę nośną jak i napędową statku powietrznego. Zmiany kąta nastawienie płaszczyzn nośnych i napędowych umożliwiać mają kierowanie lotem w płaszczyznach pionowej i poziomej. Łopaty, kryte żaluzjowo, o przekroju poprzecznym w kształcie litery V zamocowane są przegubowo na ramionach wychodzących promieniście z wału napędowego. Na wale osadzone są koła łańcuchowe i mimośród, mechanizmy wprawiające w ruch wspomniane wyżej koła i urządzenia łączące je z łopatami dzięki czemu obrót wirnika wokół osi powoduje równoczesną zmianę kąta nachylenia powierzchni łopaty w stosunku do jej osi. Odpowiednie mechanizmy utrzymują zawsze dodatnie kąty natarcia łopat w trakcie ich ruchu obrotowego, pozostają one też w stosunku do siebie w równoległym położeniu. W trakcie ruchu wznoszącego łopaty, pod wpływem siły oporu powietrza, żaluzjowe pokrycie otwiera się ku dołowi zmniejszając opór czołowy powierzchni. W innej wersji zmieniono kształt łopat, konstrukcję ich zawieszenia oraz mechanizm zmiany skoku i kąta nastawienia za pośrednictwem kół i łączących je łańcuchów biegnących od wału napędowego. Inne modyfikacje polegać mogą na umieszczeniu na osiach łopat zębatych przekładni stożkowych połączonych wałkiem z przekładnią zębatą stożkową na wale wirnika a uruchamianych za pomocą łańcucha łączącego ją z kołem sterowniczym, umieszczonym w kabinie statku powietrznego. Urządzenie napędowe napędzane jest z dowolnego silnika, którego ruch transmitowany jest na wał wirnika przez koło i przekładnię pasową.
Autor książki The First Lessons in Aeronautics (Chicago, 1909 r.). Polska prasa polonijna życzliwie oceniała tę książkę, podnosząc, że Kaczmarek zajmuje się problematyką lotniczą od 20 lat, a jego podręcznik stanowi efekt gruntownych studiów. Autor wykładał zasady lotu i sztukę budowy samolotów, opisał wiele współczesnych samolotów i balonów, dał liczne rysunki i tablice. Był inspiratorem powołania do życia w Chicago Polskiego Klubu Awiatycznego.
We wspomnianej książce przedstawił koncepcję jednopłatowego samolotu. Projekt realizowany był w 1911 r., kiedy jego twórca był już niewidomy. O oblocie samolotu nic nam jednak nie wiadomo.
Wg [2]- spis ludności Chicago z 1920 r. podaje, że Maksymilian Kaczmarek- Kasmar urodził się w 1871 r. w stanie Illinois, że był żonaty z Marthą. Podawał, że pochodził z zaboru pruskiego (German Poland) i deklarował się jako Polak. Był prawnikiem, a prasa chicagowska pisała o nim, że z początkiem XX stulecia produkował wrotki (parał się tym również w latach 1920- tych), a także jako o wynalazcy i konstruktorze dwu samolotów oraz własnego typu silnika lotniczego. O jednym z nich pisano, że był składanym dwupłatem, który Kaczmarek-Kasmar sprzedał amerykańskiemu entuzjaście lotnictwa C.W. Curzon. W jednym z tych samolotów stosować miał automatyczny stabilizator równowagi samolotu w locie.
Konstrukcje:
Kaczmarek-Kasmar samolot, 1911, samolot pionierski.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.