Schwade Militär-Doppeldecker, 1912
Samolot pionierski, szkolny, wojskowy. Niemcy.

Samolot wojskowy Schwade Militar Doppeldecker w służbie niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).
Niemiecki inżynier Otto Schwade rozpoczął działalność pod koniec XIX wieku, zakładając firmę Otto Schwade & Co. w Erfurcie, która specjalizowała się w produkcji silników i pomp. Jego najstarszy syn Hanz Schwade wyjechał do Francji w 1909 r., gdzie uzyskał licencję pilota.
Po powrocie w 1910 r. do firmy ojca, zbudował swój pierwszy samolot- kopię francuskiego Farmana, na którym szkolił się na pilota. Następnie, w 1912 r., rozpoczął budowę swego pierwszego samolotu przeznaczonego do celów wojskowych. W tym samym roku samolot, który otrzymał oznaczenie Schwade Militär-Doppeldecker, został ukończony. Był to dwumiejscowy dwupłat ze skrzydłami o różnych rozmiarach. Wyposażony był w silnik Schwade "Stahlherz" o mocy 59 kW (80 KM), który był kopią francuskiego silnika Gnôme.
Łącznie zbudowano 5 egz., z których cztery zostały zakupione dla niemieckiego lotnictwa morskiego i były wykorzystywane głównie do szkolenia. Jeden samolot został dostarczony do Austrii.
W 1914 r. jeden samolot Militär-Doppeldecker został przerobiony wersję rekordową dalekiego zasięgu.
Po powrocie w 1910 r. do firmy ojca, zbudował swój pierwszy samolot- kopię francuskiego Farmana, na którym szkolił się na pilota. Następnie, w 1912 r., rozpoczął budowę swego pierwszego samolotu przeznaczonego do celów wojskowych. W tym samym roku samolot, który otrzymał oznaczenie Schwade Militär-Doppeldecker, został ukończony. Był to dwumiejscowy dwupłat ze skrzydłami o różnych rozmiarach. Wyposażony był w silnik Schwade "Stahlherz" o mocy 59 kW (80 KM), który był kopią francuskiego silnika Gnôme.
Łącznie zbudowano 5 egz., z których cztery zostały zakupione dla niemieckiego lotnictwa morskiego i były wykorzystywane głównie do szkolenia. Jeden samolot został dostarczony do Austrii.
W 1914 r. jeden samolot Militär-Doppeldecker został przerobiony wersję rekordową dalekiego zasięgu.
W Polsce.
Zygmunt Hozakowski dyplom pilota nr 521 uzyskał w Niemczech 17.09.1913 r. na samolocie Schwade Militär-Doppeldecker, na lotnisku Drosselberg k. Erfurtu. Mieszkał w Toruniu, prasa polska pocz. XX w. pisała o nim jako o lotniku polskim, pierwszym pochodzącym z Wielkopolski.
Dane techniczne Militär-Doppeldecker (wg [2]):
Rozpiętość- 18,0 m, dłudość- 8,2 m.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
© Copyright 2011-2025. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.