Królikowski Tomasz
Tomasz Królikowski rozpoczął karierę lotniczą w 1981 r. w dęblińskiej Szkole Orląt. W 1984 r. z powodów politycznych został z niej wyrzucony. Zainteresował się wówczas lotniami. Został członkiem Akademickiego Ośrodka Konstrukcyjnego (AOK) działającego w ramach Wydziału Doświadczalnego Kompozytów Polimerowych KOMPOL Instytutu Inżynierii Materiałowej na Politechnice Warszawskiej. Nie zdobył jednak tytułu magistra inżyniera, zresztą tak jak wielu innych studentów-lotniarzy.
W 1993 r. doszło do przekształcenia Wydziału Doświadczalnego Kompol w Kompol S.C. Tomasz Królikowski został- obok Mirosława Grzyba, Grzegorza Rycaja i Alojzego Dernbacha, współzałożycielem spółki.
Tomasz Królikowski dążył do latania niezależnego od ukształtowania terenu, warunków pogodowych czy choćby pomocy innych osób. Zaowocowało to coraz lepszymi wózkami motolotniowymi i coraz efektywniejszymi napędami. Tomasz Królikowski skonstruował wózki do motolotni typu Kompol KR, Kompol ”Blues”, Kompol ”Blues Plus” i Kompol ”Jazz 2000”.
Konstrukcje:
TK-1, 1990, wózek motolotni.
Kompol KR, 1991, wózek motolotni.
Kompol "Blues" / "Blues Plus", wózek motolotni.
Kompol ”Jazz 2000”, wózek motolotni.
Galeria
Źródło:
[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[3] Kompol s.c..