Grubiński Florian
Florian Grubiński urodził się w 1844 r. Inżynier, autor wielu patentowanych rozwiązań technicznych. Był specjalista w zakresie termodynamiki i konstrukcji kotłów i maszyn parowych.
Zasłynął jako konstruktor żniwiarki, zwanej warszawianką. Prace nad nią rozpoczął jeszcze w latach 1860- tych obierając za wzór modele angielskie i amerykańskie. Przez wiele lat rozwijał jej konstrukcję wprowadzając wiele własnych oryginalnych rozwiązań. Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez koła fachowe oraz podejmowania produkcji kolejnych modeli, na skutek konkurencji wyrobów zagranicznych właściwie nie nastąpiło większe upowszechnienie żniwiarki. Był też wynalazcą wehikułu jednoosobowego i jednokonnego zarazem, zwanego "Jaskółką", produkowanego w fabryce maszyn Regulskiego przy ul. Pięknej w Warszawie, którego sprzedaż prowadził Henryk Barycki, szeroko reklamujący zalety powozu.
Grubiński był też autorem licznych patentów (jego rzecznikiem patentowym był Ossowski z Berlina), związanymi zwłaszcza z kotłami parowozów, wytwornicami, kondensatorami i przegrzewaczami pary, pompami wody, maszynami i turbinami parowymi. Był również autorem tzw. infilatora, przyrządu do nawlekania nici, który w 1887 r. zainteresował niemieckich fabrykantów i właścicieli tkalni mechanicznych (do zakładów włókienniczych Brandenburgii i Dolnego Śląska dostarczono kilkaset nawlekaczy jego pomysłu).
Wiadomo że na początku XX w. prowadził z baronem Romanem Taube biuro techniczne Vapor. W ofercie biura znalazły się przegrzewacze pary systemu Grabińskiego, które jak zapewniali jego właściciele dawały od 16% do 30% oszczędności na paliwie, do 30% oszczędności na wodzie zasilającej, oraz do 8% powiększenia siły maszyny parowej. Jednak przegrzewacz, który w 1903 r. w periodyku Przegląd Techniczny został określony jako jeden z pierwszych krajowych, początkowo nie był przeznaczony dla kotłów parowozowych.
Literatura patentowa zdaje się wskazywać, iż współtwórcą tego urządzenia był Jan Grabiński, inżynier, brat Floriana, który prawa do wynalazku przegrzewacza talerzowego, bądź jego elementów uzyskiwał w różnych krajach wiatach 1896- 1898. W tym samym czasie, począwszy od 1896 r., Jan Grubiński patentował również wynalazek kotła rurkowego z przegrzewaczem pary, w szczególności dla lokomotyw, lokomobil i statków. Prototyp tego przegrzewacza (dwukomorowego) został poddany próbom w latach 1898- 1900. W warsztatach Drogi Żelaznej Warszawsko- Wiedeńskiej urządzenie zainstalowano do kotła parowozu produkcji firmy Schwarzkopf. Najwyraźniej było to pierwsze tego rodzaju urządzenie zainstalowane w kotle parowozowym, zarówno w Królestwie Polskim, jak i w całym cesarstwie rosyjskim. Zadanie jakie nałożono wówczas na konstruktora, polegało na przystosowaniu przegrzewacza w sposób najprostszy i najtańszy, unikając znaczniejszej przebudowy parowozu. Przeprowadzone próby nie potwierdziły jednak praktycznej przydatności wynalazku, chociaż bracia Grabińscy byli przywiązani do pomysłu montowania przegrzewacza na parowozie. Aż do 1912 r. (najpierw Florian, później Jan- najpewniej po śmierci Floriana) zgłaszali do urzędów patentowych kolejne, usprawnione wersje swego wynalazku.
Na Wystawie Jubileuszowej Towarzystwa Politechnicznego we Lwowie w 1902 r. w dziale Wynalazki polskie Komitet Wystawy przyznał Florianowi Grabińskiemu uznanie zaszczytne.
Florian przede wszystkim prowadził prace nad usprawnieniem kotłów parowych i ta dziedzina jego działania nie pozostała bez wpływu na podjęcie przezeń także problematyki lotniczej, zwłaszcza tej związanej z aparatem pionowego startu i lądowania.
11.12.1909 r. zgłosił we Francji do opatentowania statek powietrzny (Navire aérien). Patent nr 410.886 wydano mu 23.03.1910 r.
Florian Grubiński zmarł w 1910 r.
Konstrukcje:
Grubiński "Navire aérien", 1910. projekt pionierskiego pionowzlotu odrzutowego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.