Król szybowiec, 1911
Wiele uwagi autor poświęcił nauce latania, zasadom pilotażu, bezpieczeństwu lotów. Zwracał szczególną uwagę, aby nigdy nie wykorzystywać do skoków z szybowcem zboczy parowów czy wąwozów, nie skakać z pionowych urwisk i dachów, latać zawsze przeciwko wiatrowi, nie latać przy prędkościach wiatru większych niż 6 m/s, nie latać w warunkach turbulentnych. Szybowiec Michała Króla prezentował sobą typ szybowca szkolnego, służył do prawidłowego opanowania lotu ślizgowego, do oswojenia pilota z powietrzem, do opanowania techniki startu i kierowania lotem.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne, dwudźwigarowe, usztywnione słupkami i wykrzyżowane linkami. Dźwigary bambusowe, żebra o cienkim, profilu typu ptasiego, z giętych listewek drewnianych lub z trzciny. Płaty obustronnie kryte perkalem. W środkowym wykroju dolnego płata dwa pręty bambusowe służyły za uchwyt dla rąk pilota. Do startu i lądowania służyły nogi. Sterowanie szybowcem odbywało się przez zmianę położenia środka ciężkości układu drogą przemieszczeń ciała pilota.
Kadłub z prętów bambusowych wykrzyżowanych linką stalową. Pozycja pilota wisząca. Z przodu i z tyłu, pod płatem i statecznikiem, umieszczono krótkie elastyczne płozy zabezpieczające przed uszkodzeniami.
Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 6,9 m, długość- 4,95 m, wysokość- 1,45 m, powierzchnia nośna- 19,3 m2.
Masa własna- ok. 20-25 kg, masa użyteczna- ok. 65 kg, masa całkowita- ok. 85-90 kg.
Prędkość lotu- 29-36 km/h, doskonałość- ok. 7, opadanie minimalne- ok. 1,2 m/s.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Januszewski S. ”Rodowód polskich skrzydeł”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1981.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.