Graff sterowiec, 1882
Przedmiotem ochrony praw wynalazczych stały się rozwiązania sterowca, a właściwie urządzenie sterowe statku powietrznego złożonego z cylindrycznego zbiornika gazu nośnego, pod którym przebiega cylinder sterowy (podwieszony elastycznie) zbudowany z lekkiego materiału (np. konstrukcja rurowa z bambusa lub drutu, obciągnięta płótnem) wewnątrz którego pomieszczono śmigło pchające. Pod cylindrem podwieszono gondolę. Śmigło napędzane jest siłą mięśni załogi lub odpowiednim silnikiem elektrycznym, gazowym lub parowym umieszczonym w gondoli - za pośrednictwem odpowiedniej transmisji i przekładni. Drogą zmian położenia cylindra (tzw. sterującego) w płaszczyźnie pionowej lub poziomej zyskuje się efekt zmiany kierunku ciągu śmigła i możliwość dowolnego kierowania lotem statku powietrznego .
Możliwość kierowania lotem drogą zmiany kierunku ciągu śmigła interesowała konstruktorów od początku XIX wieku. Podejmował tę myśl m.in. Kajetan Joachim Łączyński w 1833 r. także w odniesieniu do możliwości sterowania lotem przy pomocy odrzutu sprężonego powietrza w odpowiednim kierunku. Myśl ta widoczna jest w wielu propozycjach. Podejmuje ją także Otto Graff, mimo, że środki jakimi dysponowano uniemożliwiały osiągnięcie efektów jakich się spodziewano.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.