Godek- Faudet Aéroplane perfectionne, 1910
Podobnej problematyce poświęcone było jego kolejne rozwiązanie techniczne, patentowane w Belgii wspólnie z Francuzem- Emilem Faudet (być może był tylko przedsiębiorcą zainteresowanym wdrożeniem wynalazku i finansującym prace Godka). Na podstawie zgłoszenia z 24 stycznia 1910 r. wydano im patent nr 222.579 na udoskonalony samolot (Aéroplane perfectionne). Przedmiotem ochrony stał się system sterowania samolotu w płaszczyźnie poprzecznej, rozwiązanie konstrukcji sterownicy o dwu osiach swobody oraz sposób amortyzacji podwozia kołowego.
Płat nośny samolotu pozbawiony jest powierzchni sterowych (lotek, elewonów). Miast tradycyjnego sterowania drogą skręcania płata czy zwichrzania, zastosowano usterzenie obracające się wokół osi pionowej, a usytuowane na wysięgniku ponad płatem. W przypadku pochylenia samolotu na jedno ze skrzydeł, opór tej powierzchni odchylanej w kierunku przeciwnym tworzy moment obrócenia samolotu wokół osi pionowej tegoż usterzenia, co działa na rzecz przywrócenia równowagi poprzecznej. Działanie tej płaszczyzny, w celu zwiększenia efektywności, może być połączone z przemieszczaniem środka ciężkości (siedzenia pilota) w osi poprzecznej kadłuba w kierunku przeciwnym pochyleniu samolotu.
Działanie tej płaszczyzny połączone mogło być, celem zwiększenia jej efektywności, z przemieszczaniem środka ciężkości (siedzenia pilota) w osi poprzecznej kadłuba w kierunku przeciwnym pochyleniu samolotu. Sterownica w kabinie pilota była tak urządzona, że umożliwiała zsynchronizowane przemieszczanie środka ciężkości i obrót wspomnianej powierzchni stabilizacyjnej (można było operować nimi też niezależnie). Zamocowana na dwu osiach swobody (poziomej i pionowej) umożliwiała też równoczesne operowanie sterem wysokości. Usterzenie kierunku uruchamiane być miało niezależną sterownicą (np. orczykiem).
Podwozie samolotu urządzono tak, że koła opierały się na osi elastycznie łączonej z konstrukcją nośną podwozia taśmami gumowymi lub taśmami i opaskami gumowymi. Umożliwiać to miało amortyzację osi kół podwozia w płaszczyźnie pionowej i poziomej równocześnie, przy czym ten system amortyzacji stosowanym być mógł w odniesieniu zarówno do podwozia głównego jak i pomocniczego samolotów różnych typów.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.