Godek udoskonalenie aeroplanów, 1906
Przedmiotem ochrony praw własności intelektualnej było rozwiązanie powierzchni sterowych dla samolotu dwupłatowego w postaci dwu powierzchni sterowych (elewonów- sterolotek) umieszczonych pomiędzy płatami nośnymi, z obu stron kadłuba i symetrycznie względem jego osi podłużnej, w linii środka ciężkości samolotu. Powierzchnie te wychylane są względem osi ich zawieszenia (na krawędzi natarcia) za pośrednictwem systemu popychaczy lub cięgien. Mogą być wychylane różnicowo, bądź niezależnie jedna od drugiej, co umożliwia im spełnianie funkcji usterzenia poprzecznego i kierunku lotu. Funkcje usterzenia wysokości pełni klasyczny, płytowy ster ogonowy .
Proponowane rozwiązanie mieściło się w tym nurcie poszukiwań optymalnego rozwiązania usterzenia, które zmierzały ku zaopatrzeniu samolotu w autonomicznie działające powierzchnie sterowe. Układ elewonów uległ koncepcji lotki lecz ten kierunek myślenia doprowadził też do jej wykształcenia. Koncepcja Godka bliska jest rozwiązaniom sterolotki proponowanym m.in. przez Stefana Kozłowskiego czy Bolesława Bronisławskiego w 1911 r.
Podobnej problematyce poświęcone było jego kolejne rozwiązanie techniczne, patentowane w Belgii wspólnie z Francuzem- Emilem Faudet. Na podstawie zgłoszenia z 24 stycznia 1910 r. wydano im patent nr 222.579 na udoskonalony samolot (Godek- Faudet Aéroplane perfectionne).
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.