Godek Bolesław Andrzej
Bolesław Andrzej Godek, Polak zamieszkały we Francji, inżynier, autor wielu patentów wynalazczych, także z innych aniżeli lotnictwo dziedzin. W 1907 r. patentował oponę kół pojazdów mechanicznych, w 1921 r. i w latach następnych nakrętki na śruby z zawleczkami, w 1921 r. wycieraczkę szyb samochodowych, zawory silnika spalinowego, był posiadaczem wielu patentów na różnego typu klipsy i zawleczki do pasków i szelek, spinek do mankietów i agrafki, w 1940 r. opatentował aparat do pneumatycznego masażu ciała i twarzy, w latach 1930- tych kilka rozwiązań pióra wiecznego.
W 1917 r. znajdujemy go w gronie założycieli i członków Stowarzyszenia Techników Polaków (STP) we Francji powstałego z inicjatywy Józefa Lipkowskiego (1917 r.), w 1923 r. Godek piastował funkcję prezesa STP, od 1924 r. był zastępca członka komisji rewizyjnej. Był autorem kilku patentów lotniczych.
Pierwszy uzyskał na zabawkę lotniczą. Na podstawie zgłoszenia z 6.04.1905 r. wydano mu we Francji 20.06.1905 r. patent nr 353.067. Ochroną objęto latawiec w kształcie ptaka, zbudowany z drewna i płótna, dodatkowo dekorowany rysunkiem odtwarzającym kształty ptaka (głowę, tułów, ogon, upierzenie). Lata wiec ten mógł być łatwo składany do transportu drogą odpowiedniego skręcenia i równoległego złożenia listewek konstrukcji.
Na podstawie zgłoszenia z 6.01.1906 r. wydano mu 31.03.1906 r. we Francji kolejny patent nr 362.201 na udoskonalenie aeroplanów. Przedmiotem ochrony praw własności intelektualnej było rozwiązanie powierzchni sterowych dla samolotu dwupłatowego.
Podobnej problematyce poświęcone było jego kolejne rozwiązanie techniczne, patentowane w Belgii wspólnie z Francuzem- Emilem Faudet. Na podstawie zgłoszenia z 24 stycznia 1910 r. wydano im patent nr 222.579 na udoskonalony samolot (Aéroplane perfectionne). Przedmiotem ochrony stał się system sterowania samolotu w płaszczyźnie poprzecznej, rozwiązanie konstrukcji sterownicy o dwu osiach swobody oraz sposób amortyzacji podwozia kołowego.
Kolejny patent lotniczy Godek uzyskał we współpracy z Isaakiem Benjamin, także we Francji. 7.09.1914 zgłosili do opatentowania aparat unoszący do transportu powietrznego pojazdy takie jak gondole, kabiny i inne. Patent nr 482.336, wydano im 18.12.1916 r. Tym razem rzecz dotyczyła aparatu umożliwiającego wznoszenie w powietrze gondol, kabin, wagonów, wind i innych.
Konstrukcje:
Godek udoskonalenie aeroplanów, 1906, projekt samolotu pionierskiego.
Godek- Faudet Aéroplane perfectionne, 1910, projekt samolotu pionierskiego.
Godek- Benjamin aparat unoszący do transportu powietrznego pojazdów, 1914- 1916, aparat unoszący do transportu powietrznego pojazdów takich jak gondole, kabiny i inne.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.