Geleszczuk helikoplan, 1909
W 1906 r. Geleszczuk zainteresował się lotnictwem i dla swych projektów zyskał pomoc swego pracodawcy. Hrabia K., jak wielu przedstawicieli polskiej arystokracji posiadał majątki nie tylko w Rosji, ale i w Niemczech, w Wielkopolsce. Geleszczuk rozpoczął realizację swego wiropłata pod Grodnem, a w 1908 r. przeniósł się do majątku hrabiego pod Poznań i tam ukończył budowę swego aparatu.
Według relacji rosyjskiego czasopisma lotniczego w jakiejś części przypominał on samolot Wright "Flyer". Miał jedynie odmienną formę płatów i inny system śmigieł, usytuowanych na wałach pionowych, horyzontalnie. Siłę ciągu zyskiwał- jak pisano- dzięki pracy jednego śmigła (wirnika). Stąd aparat Geleszczuka można interpretować jako helikoplan z poprzecznie położonymi wirnikami nośnymi.
Relacje o budowie statku powietrznego Geleszczuka są wyraźnie przesadzone. Mało prawdopodobne jest by aparat ten rzeczywiście powstał, a jego własności lotne- nawet jeśli go zbudowano- musiały być niewystarczające dla podjęcia próby lotu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.