Garniszewski pancernik powietrzny o napędzie spalinowym, 1916
O zgłoszeniu wniosku patentowego, uznanego za tajny, minister handlu i przemysłu poinformował 18.02.1916 r. ministra wojny. Zgodnie z obowiązującą w takich przypadkach procedurą Komitet Techniczny GWTU wydał opinię o wartości militarnej wynalazku- negatywną, uznając, że nie może on mieć znaczenia praktycznego, którą to decyzję podano ministrowi wojny, a ten 16.03.1916 r. ministrowi handlu i przemysłu.
Nie zamknęło to jednak sprawy, bowiem 4.04.1916 r. Garniszewski wprowadził do opisu wynalazku dopełnienia i zmiany. Przesyłając je Ministerstwu Handlu i Przemysłu prosił o zapoznanie z nimi Komitetu Technicznego GWTU oraz Towarzystwa Wspierania Osiągnięć Nauk Eksperymentalnych i ich praktycznych zastosowań im. Ledencowa, działającego przy Uniwersytecie i Politechnice w Moskwie. Minister handlu i przemysłu przekazał 19.04.1916 r. zmodyfikowaną dokumentację wniosku wynalazczego do Ministerstwa Wojny. Ponownie zebrał się Komitet Techniczny GWTU. 25 kwietnia 1916 r. dyskutowano projekt Ganiszewskiego. Uznano, że wprowadzone zmiany dotyczą tylko konstrukcji aparatu latającego, nie zaś jego układu jako śmigłowca. Nie znaleziono podstaw do zmiany wcześniejszej decyzji.
Trzeba tutaj zauważyć, że w tym okresie specjaliści wojskowi, znając stan techniki lotniczej i ogólne możliwości technologiczne, uznawali próby realizacji śmigłowca za nierealne. Dlatego też związanym z tym modelem aparatu latającego projektom generalnie odmawiali wsparcia, tym bardziej, że i strona techniczna wielu propozycji budziła zastrzeżenia. W przypadku propozycji Garniszewkiego znamienna jest uwaga Komitetu, że nie widzi potrzeby, aby rekomendować jego projekt organizacjom naukowym czy gospodarczym, którą to konkluzją znajdujemy także w piśmie ministra wojny do ministra handlu i przemysłu. Stanowi to zapewne sygnał, że rozwiązania techniczne proponowane przez Ganiszewskiego nie były oryginalne i w sposób oczywisty pozostawały w sprzeczności ze stanem nauki i techniki. Takie musiało być też stanowisko ekspertów Komitetu Technicznego Ministerstwa Handlu i Przemysłu. Ganiszewskiemu bowiem patentu nie wydano.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.