Falkowski Aeroplane monoplan, 1910- 1911
Mieczysław Falkowski, w intencji odbywania lotów długodystansowych proponował zaopatrzenie samolotu jednopłatowego, wzorowanego układem na samolocie Blériot-XI "La Manche", w drugi zbiornik paliwa (pod kadłubem), a podwozie główne i pomocnicze w hamulce klockowe, mechaniczne. Otwartą kabinę pilota zalecał osłonić wiatrochronem i wyposażyć w busolę oraz stały mapnik. Sterownicę proponował opatrzyć oznakowaniem wskazującym neutralne położenie sterów, co- jak się wynalazcy zdawało- miało ułatwiać orientację w przypadku lotu bez widoczności ziemi.
Ten projekt Falkowski zgłosił 2.09.1910 r. do opatentowania w Belgii, uzyskując patent wynalazczy nr 228 509 na nowe udoskonalenie samolotu jednopłatowego (Aeroplane monoplan presentant des perfectionnements nouveaux).
W końcu 1910 r. Fałkowski zaproponował rosyjskiemu Ministerstwu Wojny jego realizację. W styczniu 1911 r. Główny Zarząd Inżynierii (GIU) prosił go o dostarczenie dokładnego opisu, planów i obliczeń samolotu. 20.02.1911 r. Falkowski odpisał, że nie ma środków i czasu na przygotowanie powyższych materiałów, ciężko pracuje na chleb i prosi o zwrot przesłanego wcześniej rysunku samolotu oraz memoriału opisowego (analogicznego zapewne do opisu patentowego). Jego samolot miał się odznaczać: solidną konstrukcją, statecznością, dużą prędkością lotu i zasięgiem.
Komitet Techniczny GIU, po ocenie w grudniu 1911 r. oferty wynalazcy (na podstawie wspomnianego memoriału, rysunku i pisma z końca 1910 r.), uznał, że samolot Falkowskiego nie różni się specjalnie od współczesnych konstrukcji lotniczych, wskazane zaś zalety nie są przez projektanta niczym dowiedzione. Brak obliczeń uniemożliwia ocenę na ile stalowa konstrukcja szkieletu płatowca przewyższy drewnianą- stosowaną powszechnie. Wskazano przy tym, że przeniesienie steru wysokości z części ogonowej kadłuba na przód przyniesie tyleż korzyści co i strat, ster bowiem znajdzie się w strugach zaśmigłowych. Zmiana liczby obrotów śmigła wpływać będzie na efekty jego pracy. O innych zaletach swego samolotu wynalazca mówił na tyle ogólnie, że Komitet nie mógł się o nich wypowiedzieć. Podkreślił przy tym, że zwiększenie obciążenia aparatu (dodatkowe zbiorniki paliwa) stanowi funkcję siły nośnej płatowca, informacji, o której w memoriale Falkowskiego brak. Dlatego GIU oddalił ofertę wynalazcy, o czym powiadomił go pismem z grudnia 1911 r.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.