Dziułyński Aéroplane, 1910
W dniu 3.05.1910 r. Platon Dziułyński zgłosił do opatentowania w Belgii samolot (Aéroplane). Wydano mu patent nr 225.543, ochroną prawną obejmując rozwiązanie samolotu z układem płatów w tandem, sterowanego drogą zmian kątów natarcia płatów.
Samolot wielopłatowy z zespołami płaszczyzn nośnych usytuowanymi w tandem, z dwoma zespołami śmigieł (z przodu i w tyle kadłuba przed krawędziami natarcia płatów) znamienny tym, że powierzchnie nośne pełnią równocześnie funkcje usterzenia drogą zmian kątów ich natarcia przez obrót wokół osi (symetrycznie- ster wysokości, różnicowo- ster kierunku bądź synchronicznie i różnicowo w taki sposób, aby zapewniały równoczesną realizację np. lotu wznoszącego w zakręcie).
Ku podobnym rozwiązaniom sięgało wówczas wielu wynalazców. Widoczne jest ono w propozycjach, m.in. Stefana Drzewieckiego i Alfreda Joachimczyka. W latach międzywojennych sięgali ku niemu twórcy samolotów typu Mignet HM-14 "Pou-du-Ciel", a współcześnie niektórzy z konstruktorów amatorów z uwagi na atrakcyjność aerodynamiczną takiego układu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.