Dziuk sterowiec, 1909
August Dziuk i Max Polack w dniu 14.09.1909 r. zgłosili w Niemczech do opatentowania sterowiec. Wydano im patent nr 228.899. Rozwiązania swego sterowca opatentowali także we Francji (412.408) i w Wielkiej Brytanii, gdzie jako właściciel patentu występuje wyłącznie A. Dziuk (nr 7037, zgłoszony 21.03.1910 r., wydany 22.09.1910 r.)» z czego można wnosić, że Max Polack mógł być tylko kapitalistą skłonnym finansować prace Dziuka.
Memoriał patentowy prezentował sterowiec systemu sztywnego lub półsztywnego z komorowymi zbiornikami gazu nośnego i gondolami silnikowymi oraz pasażerskimi ściśle związanymi z konstrukcją nośną aerostatu i połączonymi z sobą wewnątrz statku powietrznego galerią komunikacyjną.
Układ statku powietrznego nawiązywał do sprawdzonego modelu sterowca, którego zbiornik gazu dzielono na szereg autonomicznych komór. Charakterystyczną, ale też nie nową, była propozycja rezygnacji z komór gazowych w osi pracujących śmigieł.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.