Drzewiecki samolot, 1909- 1910
Jego przedmiotem było rozwiązanie systemu sterowania poziomego i pionowego dla samolotu jedno- lub wielopłatowego charakterystyczne tym, że usterzenie poziome złożone jest z dwu profilowanych płaszczyzn, montowanych obrotowo na osiach, jedna- na wysięgniku z przodu kadłuba, druga- w części ogonowej. Obu nadano dodatnie kąty natarcia, które mogą zwiększać podczas obrotu. Ster przedni służy do unoszenia aparatu latającego w górę. Zwiększenie kątów natarcia usterzenia ogonowego wywołuje z kolei efekt opadania aparatu latającego. Połączone są one ze sterownicą w ten sposób, że ruch drążka, np. do przodu, powoduje wychylenie tylko usterzenia ogonowego, a przeciwny- tylko przedniego, przy stałej pozycji powierzchni usterzenia przeciwległego. Usterzenie kierunku złożone jest z dwu płaskich płaszczyzn, obrotowo mocowanych na osiach pionowych, na wysięgniku z przodu samolotu i w części ogonowej (jedna- powyżej, druga- poniżej osi płata nośnego). W przypadku zakłócenia równowagi poprzecznej samolotu lub potrzeby zmiany kierunku lotu stery wychylane są różnicowo, jeden w prawo, drugi w lewo.
Samolot zaopatrzony jest w 3- kołowe podwozie: dwukołowe, jednoosiowe, stałe oraz dodatkowe, jednokołowe, na widelcu w części ogonowej- przez obrót wokół osi chowane do tyłu w kadłubie (można wyobrazić sobie odmienny sposób składania tego podwozia). Odgrywa ono zasadniczą rolę w trakcie startu samolotu. Podczas rozbiegu płat nośny samolotu ustawiony jest pod zerowym kątem natarcia. Z chwilą osiągnięcia prędkości właściwej dla oderwania samolotu od ziemi, pilot (za pośrednictwem dźwigni) składa tylne podwozie, gwałtownie obniża część ogonową a zwiększając w ten sposób kąt natarcia płata nośnego powoduje wzniesienie się samolotu, który natychmiast przyjmuje pozycję horyzontalną wskutek faktu, że stery wysokości zajmują pozycję w neutrum.
Rozwiązanie to łączyć należy z pracami Drzewieckiego, datującymi się od lat 1880- tych, a zmierzającymi w kierunku opracowania samolotu samostatecznego, których zwieńczeniem była budowa samolotu Drzewiecki ”Canard”.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.