Droziński Bronisław

Bronisław Droziński, Polak zamieszkały czasowo w Scranton (stan Pensylwania) w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

23.02.1915 zgłosił w USA do opatentowania pojazd powietrzno- wodno-  lądowy (Combined Aero, Hydro and Autoplane). Patent nr 1.143.894 wydano mu 22.06.1915 r. Propo­nował miękkopłat charakteryzujący się łatwością montażu i demontażu płata oraz usterzenia, a przy­stosowany do startów z ziemi i z wody i do ruchu po lądzie. Uwagę wynalazcy skupiało przy tym rozwią­zanie połączeń mechanizmów ruchu pojazdu oraz jego transformacja z pojazdu powietrznego na lądowy bądź wodno- lądowy, a kierował się przy tym chęcią stworzenia pojazdu uniwersalnego.

Utożsamiany go z Bronisławem J. Drozińskim, w czasie spisu lud­ności USA w 1920 r. zamieszkałym w Cleveland, a urodzonym 24.03.1893 r. (zmarł na Florydzie w 1976 r.). W czasie spisu deklarował polską naro­dowość i władanie językiem polskim. Łączyny jest z Drozińskim, właścicielem patentu z 1915 r. także dlatego, że jest jedynym Drozińskim znanym nam ze spisu ludności USA, a również dlatego, że jego działalność na polu lotnictwa znajdowała kontynuację owocującą dalszymi patentami.

23.06.1944 r. zgłosił w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej do opatentowania blokadę bezpieczeństwa uprzęży spadochronowej. Patent nr 2.442.119 wydano mu 25.05.1948 r. W dniu 17.08.1948 r. zgłosił z kolei do ochrony rozwiązanie spadochronu hamującego, sytuowanego w zasobniku na grzbiecie kadłuba samolotu np. pasażerskiego, wyrzucanego przez pilota, zwalniającego specjalny zamek, a umożliwiającego znaczące skrócenie dobie­gu samolotu przy lądowaniu. Patent nr 2.612.332 wydano mu 30.09.1952 r. Był również posiadaczem dwu innych patentów wydanych mu w USA. W1948 r. zgłosił tam do opatentowania rozwiązanie przekładni i zawieszenia osi pojazdów lądowych, które zyskały ochronę patentami nr 2.612 094 oraz 2.675.085 wydanymi w 1952 r.

Konstrukcje:
Droziński Combined Aero Hydro and Autoplane, 1915, projekt pojazdu latającego powietrzno- wodno- lądowego.

Galeria

  • Blokada bezpieczeństwa uprzęży spadochronowej. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
  • Spadochron hamujący samolotu, np. pasażerskiego wg rysunku z memoriału patentowego z 1948 r. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
[3] Januszewski S. "Pojazdy przekształcalne". Lotnictwo Aviation International nr 3/1991.

blog comments powered by Disqus