Domaradzki aeroplan, 1911- 1912
Układ samolotu charakterystyczny tym, ze kadłub mieszczący zespół napędowy i kabinę osobową zawieszony jest na płacie jak wahadło, za pośrednictwem elastycznych (sprężynowych) prętów. Niskie usytuowanie środka ciężkości samolotu i jego przemieszczanie się na wskutek podmuchów wiatru, naciągając sprężynowe łączniki kadłuba z płatem z jednej strony, a zwalniając z drugiej, podtrzymywać miało stałą tendencję do utrzymywania równowagi podłużnej i poprzecznej samolotu. Samolot charakterystyczny jest i tym, że powyżej płata rozciągnięta jest dodatkowa płaszczyzna, która w locie normalnym przylega do jego górnej powierzchni, w przypadku zaś gwałtownego opadania aparatu przybiera kształt wypukły (na skutek ciśnienia powietrza docierającego do niej przez skrzela centropłatu) działając jak spadochron sprowadzający samolot na ziemię.
Autor rozwiązania pragnął stworzyć bezpieczny w eksploatacji statek powietrzny, a to przez nadanie mu układu aparatu samostatecznego. Realizował to drogą niskiego usytuowania środka ciężkości, przemieszczanego w określonych granicach tak, że aparat cechowała tendencja powrotu do równowagi stałej.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.