Domaradzki aeroplan, 1911- 1912

Projekt samolotu pionierskiego. Polska / Austro-Węgry.
Układ samolotu z urządzeniem stabilizacji lotu (1/2- schematy w rzutach z przodu i z góry eksponujące elastyczne połączenie kadłuba (jako wahadła) z płatem nośnym). (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
W dniu 2.12.1911 r. Stanisław Ostoia Domaradzki zgłosił w Austrii do opatentowania samolot (aeroplan). Patent nr 58.643 wydano mu 1.12.1912 r. Rozwiązania tego samolotu opatentowano również we Francji (patent nr 438.383).

Układ samolotu charakterystyczny tym, ze kadłub mieszczący zespół napędo­wy i kabinę osobową zawieszony jest na płacie jak wahadło, za pośrednictwem elastycznych (sprężynowych) prętów. Niskie usytuowanie środka ciężkości sa­molotu i jego przemieszczanie się na wskutek podmuchów wiatru, naciągając sprężynowe łączniki kadłuba z płatem z jednej strony, a zwalniając z drugiej, podtrzymywać miało stałą tendencję do utrzymywania równowagi podłużnej i poprzecznej samolotu. Samolot charakterystyczny jest i tym, że powyżej płata rozciągnięta jest dodatkowa płaszczyzna, która w locie normalnym przylega do jego górnej powierzchni, w przypadku zaś gwałtownego opadania aparatu przybiera kształt wypukły (na skutek ciśnienia powietrza docierającego do niej przez skrzela centropłatu) działając jak spadochron sprowadzający samolot na ziemię.

Autor rozwiązania pragnął stworzyć bezpieczny w eksploatacji statek po­wietrzny, a to przez nadanie mu układu aparatu samostatecznego. Realizował to drogą niskiego usytuowania środka ciężkości, przemieszczanego w określo­nych granicach tak, że aparat cechowała tendencja powrotu do równowagi sta­łej.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
blog comments powered by Disqus