Damrowski "aeroplan Stella", 1908

Projekt statku powietrznego typu aerodyny o napędzie żaglowym. Polska / Rosja.
Fotografia modelu kartonowego aparatu latającego załączona do oferty Walentego Damrowskiego z 2.12.1908 r. (Źródło: Januszewski S. ”Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917”).
W dniu 2.12.1908 r. wpłynęła do Ministerstwa Wojny oferta Walentego Damrowskiego udostępnienia armii aparatu żaglowe­go- statku powietrznego typu aerodyny o napędzie żaglowym-prostej i taniej konstrukcji, którą cechuje wiele zalet. Sądząc z załączonej fotografii modelu- płaszczyzny nośne formowane były w formie latawca skrzynkowego- żagli, dodatkowo opatrzonego wirnikami nośno- napędowymi o zmiennym kierunku cią­gu i łączonego z gondolą w kształcie łodzi.

Damrowski podkreślał, że jego statek powietrzny, określany przezeń mianem "aeroplanu Stella", będzie szczególnie przydatny do dalekich przelotów lub rejsów, bo­wiem gondola- łódź może również płynąć po wodzie wleczona żaglami- latawcami.

W liście brak wska­zówek co do przedmiotu projektu, oprócz wyliczenia warunków, na jakich Damrowski gotów jest ofero­wać armii swe usługi i zbudować statek powietrzny swego pomysłu. Chciałby otrzymać do dyspozycji warsztat z pełnym wyposażeniem mechanicznym i stolarskim, mieszkanie służbowe, ochronę policyjną, 500 rb. na koszty przejazdów związanych z zakupem niezbędnych materiałów do budowy (tutaj wzmian­ka, że pewne elementy konstrukcyjne aparatu wykonane zostaną z rur aluminiowych), przez sześć miesię­cy po 250 rb. wynagrodzenia plus 175 rb. na różne drobne wydatki, wreszcie 50 000 rb.- gdy jego statek powietrzny pokona dystans 300 km. W zakończeniu podkreślał, że na przyjęcie oferty czeka do 15.12.1908 r., po tym terminie zawrze kontrakt na budowę statku powietrznego z innym podmiotem.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.

blog comments powered by Disqus