Czarniakowski śmigło pneumatyczne- statodyna, 1898- 1899
Śmigło o typowym uzwojeniu śrubowym (wielołopatowe), wykonane z elastycznego materiału, które stanowi równocześnie powłokę gazową. Każdy ze zwojów śruby stanowi autonomiczną komorę gazową, by w razie przebicia jednej- ograniczyć straty gazu. Istnieje możliwość połączenia zespołu kilku takich śmigieł, dysponujących wspólnym silnikiem napędowym, z których jedne o osiach pionowych pracowałyby jako wirniki nośne, inne- o osiach poziomych- jako śmigła ciągnące. Odpowiednie urządzenia mogłyby umożliwiać niezależną lub zespoloną pracę śmigieł, sterować prędkością obrotową etc.
W patencie dodatkowym podano alternatywne rozwiązanie konstrukcji śmigła. Oparto je o sztywny wał, wykonany np. z bambusa lub lekkiego metalu. Spiralnie otaczano go nadmuchanym walcem formującym uzwojenie śruby, wykonanym z impregnowanej tkaniny, a zamocowanym na krańcach wału.
Wiadomo, że projekt tego śmigła, a właściwie statodyny, łączącej cechy aerostatu i śmigłowca w układzie rotodyny, prezentował na posiedzeniu Société Française de Navigation Aérienne w Paryżu w dniu 1.12.1S98 r. prowadzonego pod przewodnictwem V-ce Prezydenta Towarzystwa de Fonvielle. Ocenę tej propozycji przedstawić miał Towarzystwu jego członek- Maurice Mallet . Nie mogła być ona pozytywną.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.