Broniewski ornitopter, 1850

Projekt ornitoptera pionierskiego. Polska.
Gustaw Broniewski w latach 1845- 1850 opracował projekt aparatu latającego w układzie ornitoptera. Zaprezentował go w 1850 r. w artykule Żegluga na­powietrzna przez zastosowanie siły do łódki opatrzo­nej skrzydłami publikowanym na łamach Kore­spondenta Handlowego, Przemysłowego i Rolnicze­go.

Projektowany przezeń aparat latający posiadał trójdźwigarowe, kryte płótnem płaty, o wklęsło- wypukłym profilu, wzorowane w obrysie na skrzydłach ptaka. Poruszane były przy pomocy maszyny parowej za pośrednictwem transmisji kół zębatych. Koniec linii poprzecznej przechodzącej przez środek ciężkości kadłuba w kształcie łódki i skrzydeł zataczał półkole. Sterowanie pionowe realizować miano drogą zmian położenia środka ciężkości aparatu. Sterowanie poziome zaś przez zatrzymywanie ruchu jednego ze skrzydeł, pracujących w ruchu okresowo- zmien­nym. Prędkość ruchu skrzydeł miała być synchronizowana z gęstością mas powietrza i regulowana przez pilota, podejmującego decyzję na podstawie wskazań wysuniętego do przodu kadłuba wiatromierza i barometru. Konstruktor planował wyposażenie swego aparatu w cztery wklęsło- wypukłe, wysuwane spod kadłuba, półkule: dwie z boku, jedną pod rufą i jedną z przodu. W razie niebezpieczeństwa bądź awarii ruchomych płatów pełniłyby one rolę spado­chronu sprowadzającego statek powietrzny z załogą na ziemię. Ciężar konstrukcji miał sięgać 250 kg, powierzchnia płatów 15 m2, moc silnika 4,4 kW (6 KM).

Impulsu dla podjęcia prac z zakresu techniki lot­niczej dostarczyła Broniewskiemu dyskusja jaka na łamach europejskiej prasy technicznej, a nie tylko, rozgorzała z początkiem lat 1840- tych wokół projek­tu "Parolotu" Hensona. Układ płatowca budził liczne kontrowersje, z jego krytyką wystąpił również Bro­niewski, podnosząc, że rozwiązania problemu lotu poszukiwać należy w drodze budowy aparatu z pła­tem ruchomym, wykonującym ruch okresowo- zmienny. Tak w opozycji do płatowca Hensona naro­dził się projekt ornitoptera.

Nigdy nie został zreali­zowany w zakładanej postaci. W 1845 r. konstruktor wykonał jedynie model o powierzchni płatów ok. 1,2 m2. Skrzydła poruszane były siłą mięśni człowieka kręcącego korbą, której obroty przekazywane były na wspomniane wyżej koła zębate. Górne, połączone ze skrzydłami, było 2,5 raza większe od dolnego, połą­czonego z korbą. Model ten służył do doświadczeń i pomiarów siły nośnej skrzydeł.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus