Borowski samolot, 1911

Projekt samolotu pionierskiego. Polska / Rosja.

W dniu 16.01.1911 r. sewastopolska prasa lotnicza do­niosła, że Borowski- podpo­rucznik 49 Brzeskiego Pułku Piechoty, opracował projekt samolotu. Rysunki i wykonany model zaopatrzony w silnik sprężynowy- przedstawił komendantowi pułku i dowódcy 13 Dywizji Piechoty. 18 stycznia zaprezentował projekt na zebraniu oficerów Brze­skiego Pułku Piechoty.

Zamierzał podjąć budowę samolotu jednopłatowego, układu normalnego, wzo­rowanego w części na samolocie Blériot-XI "La Manche", w części na Levavasseur "Antoinette". Wyróżniać go miała szczególna forma płata nośnego. Silnik montowano z przodu kadłuba- pod powierzchnią płata nośnego, gdzie usytuowano również stanowisko pilota. W relacjach prasowych akcentowano interesujące rozwiązanie systemu sterowania za pośrednictwem drążka stero­wego i orczyka. Zwracano uwagę na szczególną kon­strukcję fotela pilota, umożliwiającą przesuwanie go w poprzek kadłuba, a dzięki przenoszeniu środka ciężkości sterowanie samolotem w płaszczyźnie po­przecznej. Oryginalną miała być również konstrukcja podwozia- amortyzowanego. Wśród licznych zalet podkreślano, że pilot ma znakomitą widoczność nie tylko w przód i na boki, lecz również do dołu, a w kabinie jest przewidziana instalacja aparatu foto­graficznego. Dzięki prostocie konstrukcji i lekkości (masa ok. 120 kg) samolot ten mógłby być efek­tywnie wykorzystany jako aparat zwiadowczy.

Z relacji ze spotkania Borowskiego z oficerami pułku wiemy, że demonstrował model samolotu, a jego wykład wywarł spore wrażenie i wywołał wiele pytań. Z pozytywną reakcją spotkał się apel Borow­skiego, by koledzy udzielili mu pomocy w realizacji projektu. Zebrano 400 rb., a ofiarodawcy apelowali, by zaczął budować samolot, deklarując, że jeszcze go wesprą materialnie. Zdecydowano, że samolot budo­wany będzie w Sewastopolu.

Brak informacji o losach tego projektu- wydaje się, że nie był jednak realizowany. Jest prawdopodobne, że przełożeni Borowskiego złożyli odpowiedni raport Ministerstwu Wojny, że trafił on do Głównego Za­rządu Inżynierii (GIT) Ministerstwa Wojny Rosji.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus