Koźmiński "Moto-Mucha Standard" (SP-2183), ok. 1990

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec amatorski "Moto-Mucha Standard" (SP-2183) z wiatrochronem. (Źródło: via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

Władysław Koźmiński przebudował, wyprodukowany w 1959 r., szybowiec SZD-12 ”Mucha Standard” (o znakach SP-2183, nr fabr. 625) na motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard”. Szybowiec stracił na przeróbce 0,5 m długości i zgrabną linię nosa. Otrzymał, zamocowany na metalowych wspor­nikach biegnących wzdłuż kabiny pilota, silnik Trabant, który został zastąpiony przez Volks­wagen VW 1300 oraz dwukołowe podwozie. Wg [4] i [6]- zastosowano silnik Volks­wagen VW 1100.

Motoszybowiec był prezentowany w 1990 r. na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych i Sa­molotów Weteranów w Oleśnicy oraz w 1991 r. na Zlocie Konstruktorów Amatorów w Oleśnicy.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie jednotorowe stałe.

Silnik- samochodowy Trabant, później Volkswagen VW 1300 o mocy 28 kW (39 KM), wg [4] i [6]- był to silnik VW 1100 o mocy ok. 20 kW (27 KM). Zabudowany z przodu kadłuba, śmigło ciągnące o średnicy 125 cm.

Dane techniczne ” Moto-Mucha Standard”:
Wymiary (wg [1]): rozpiętość- 14,5 m, długość- 6,9 m, wysokość bez silnika- 1,5 m, powierzchnia nośna- 14,5 m2.
Masy (wg [6]): masa własna- 295 kg, masa startowa- ok. 400 kg.
Osiągi (wg [6]): pręd­kość startowa- 70 km/h, wznoszenie- 1- 2 m/s.

Galeria

  • ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183) na Zlocie w Oleśnicy w 1991 r. (Źródło: Praca zbiorowa ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003).
  • ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183) na Zlocie w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Jacek Waszczuk).
  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183) prezentowany w 1992 r. podczas Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Edward Niczypor).
  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183) prezentowany w 1990 r. na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych i Samolotów Weteranów w Oleśnicy. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1990).
  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183) z pełną osłoną kabiny. (Źródło: Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego ”Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”).
  • Start motoszybowca ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183). (Źródło: Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego ”Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”).
  • Silnik motoszybowca ”Moto-Mucha Standard” (SP-2183). (Źródło: Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego ”Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”).

Źródło:

[1] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[4] Waszczuk J. "Oleśnica odrodzona". "SPOTTER.PL".
[5] Krassowski T. „Amatorzy i weterani”. Skrzydlata Polska nr 31/1990.
[6] Krassowski T. „Amatorzy i weterani”. Skrzydlata Polska nr 38/1990.

blog comments powered by Disqus