Koźmiński "Moto-Sroka", 1985

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Moto-Sroka” konstrukcji Władysława Koźmińskiego. (Źródło: Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003).

Władysław Koźmiński przebudował szybowiec SZD-15 ”Sroka” na motoszybowiec ”Moto-Sroka”. Został oblatany w 1985 r.

Motoszybowiec był prezentowany wiosną 1986 r. na Zlocie Konstruktorów Amatorów w Cieninie. Początkowo miała ona jednoczęściową osłonę kabiny, później tylko wiatrochron. Pierwsze loty wyko­nywała w oryginalnym szybowcowym malowaniu, czyli na pomarańczowo, zaś w 1987 r. otrzymała na kadłubie dwubarwny kamuflaż w łaty.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie jednotorowe stałe.

Silnik- Volkswagen o mocy 21 kW (28 KM) zabudowany z przodu kadłuba, śmigło ciągnące.

Dane techniczne ”Moto-Sroka” (wg [1]):
Rozpiętość- 14,5 m, długość- 6,9 m, wysokość bez silnika- 1,5 m, powierzchnia nośna- 14,5 m2.

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[2] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[3] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
blog comments powered by Disqus