Jakowjenko "Ełłada", 1983

Amatorski samolot sportowy. ZSRR.
Amatorski samolot sportowy Jakowjenko ”Ełłada” podczas prób. (Źródło: Горбенко К. С., Макаров Ю. В. ”Самолеты строим сами”).
W. T. Jakowjenko, nauczyciel w szkole średniej nr 15 w Enakijewie, zorganizował koło techniczne lotnictwa. W 1980 r. uczniowie rozpoczęli budowę swego pierwszego samolotu, który otrzymał nazwę "Ełłada" (pol. Hellada- ogólna nazwa starożytnej Grecji).

Był to jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej. Do napędu zastosowano silnik Fjeja-3 własnej konstrukcji. Jego konstruktorami byli A. Fasjenko, W. Jegorow, W. Jakowjenko. Był to chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o mocy 44,1 kW. Powstał w wyniku przebudowy silnika M-332, z którego wzięto dwa cylindry.

Pierwsze próby samolotu zostały przeprowadzone w 1983 r. Podczas kołowania występowały silne wibracje silnika, które były niebezpieczne dla konstrukcji. Samolot został przekonstruowany. Brak informacji o jego dalszych losach.

W Polsce.

Samolot "Ełłada" był wzorowany na znanej polskiej konstrukcji amatorskiej- samolocie J-1 "Prząśniczka" zaprojektowanym przez Jarosława Janowskiego.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat podparty pojedynczymi zastrzałami.
Kabina zakryta. Kadłub za kabiną w postaci belki o przekroju prostokątnym.
Usterzenie w układzie klasycznym, zamontowane na końcu belki kadłubowej.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe.

Silnik- Fjeja-3 o mocy 44,1 kW (60 KM), zamontowany za kabiną pilota. Śmigło pchające.

Dane techniczne "Ełłada" (wg [1]):
Rozpiętość- 7,5 m, długość- 4,5 m, powierzchnia nośna- 7,7 m2.
Masa własna- 250 kg, masa startowa max- 356 kg.
Prędkość max- 170 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość startu- 70 km/h, prędkość lądowania- 70 km/h.

Źródło:

[1] Горбенко К.С., Макаров Ю.В. "Самолеты строим сами". Wydawnictwo Машиностроение. Moskawa, 1989 r.
blog comments powered by Disqus