ITS "Jaskółka", 1939
W latach 1937- 1938, Franciszek Kotowski w Instytutu Techniki Szybownictwa i Motoszybownictwa (ITSM) opracował projekt dwumiejscowego, szkolnego samolotu słabosilnikowego ITS "Jaskółka".
Model aerodynamiczny samolotu pokazano na Krajowej Wystawie Lotniczej we Lwowie w czerwcu 1938 r. W Laboratorium Aerodynamicznym Politechniki Lwowskiej zbadano jego model m.in. ze względu na wpływ ziemi, metodą lustrzanego odbicia opływu dwóch modeli. Samolot miał mieć dwa razy mniejsze zużycie paliwa, niż szkolny RWD-8 i trzy razy mniejsze od tego samolotu koszty eksploatacyjne.
Wybuch II wojny światowej przerwał prace nad projektem.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat dzielony, dwudźwigarowy, z kesonem krytym sklejką, a częścią spływową krytą płótnem.
Kadłub drewniany półskorupowy, kabina kryta z miejscami jedno za drugim. W wersji szkolnej z wiatrochronem, w wersji turystycznej z osłoną kabiny otwieraną na bok.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne, stale. Podwozie główne z amortyzacją olejowo- powietrzną.
Dane techniczne ITS "Jaskółka" (wg [2]):
Rozpiętość- ok. 8,0 m, długość- ok. 6,7 m, wysokość- ok. 1,8 m, powierzchnia nośna- ok. 9,0 m2.
Prędkość przelotowa- 185 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.