Baranowski Jerzy (Gawril)
Jerzy (Gawril) Baranowski syn Jana, poddany Cesarstwa Rosyjskiego. Brak potwierdzenia jego polskiego pochodzenia, inżynier, szlachcic, zamieszkały w Petersburgu. W 1909 r. prasa lotnicza Rosji, a za nią również Europy informowała o zainteresowaniu władz wojskowych Rosji projektem samolotu dwupłatowego ze śmigłem pchającym G. Baranowskiego, który miano jakoby budować w 5 egzemplarzach na zamówienie Ministerstwa Wojny. Baranowski opracował projekt stabilizatora równowagi poprzecznej samolotu, który 29.10.1910 r. zgłosił do opatentowania. Patent wynalazczy nr 23 808 wydano mu w Rosji 29.04.1913 r.
Baranowski znany jest nam również z oferowanego 21.041915 r. Zarządowi Wojennej Floty Powietrznej (GWTU) automatycznego niszczyciela dróg żelaznych i mostów na terytorium nieprzyjaciela- pojazdu szynowego, typu drezyny, o napędzie rakietowym lub konwencjonalnym z silnika mechanicznego, niosącego minę, detonowaną zapalnikiem czasowym w formie lontu lub elektromechanicznym. Władze wojskowe nie widziały jednak praktycznej przydatności tego projektu.
Konstrukcje:
Baranowski samolot, 1909, samolot pionierski.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
© Copyright 2011-2024. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.