Żmijewski "Skorpion", 1997
Na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku miała miejsce 12.06.1997 r. obrona pracy dyplomowej Adama Żmijewskiego, tematem której był Wózek do motolotni dwumiejscowej. Otrzymał on nazwę "Skorpion".
Założenia konstrukcyjne jakie miał spełniać wózek wynikały z ergonomii, bezpieczeństwa, funkcjonalności i formy oraz zakładały modułowość konstrukcji. Droga projektowa przebiegała liczne studia modelowe, głównie w dziedzinie ergonomii. W dziedzinie aerodynamiki i konstrukcji lotniczych projektant konsultował swój projekt z konstruktorami motolotni inż. inż. Grzegorzem Rycajem i Tomaszem Królikowskim.
Innowacyjność konstrukcji przejawiała się w zdecydowanej poprawie warunków zajmowania i opuszczania miejsca w kabinie przez stopień i składane fotele, przestrzenności, która daje komfortowe warunki lotu, rozmieszczenia przyrządów i przełączników, tak aby wszystko znajdowało się w zasięgu ręki, włącznie z możliwością pełnego sterowania z obu foteli (również gazem i kółkiem przednim), a także w zastosowaniu modułowej konstrukcji pozwalającej na dostosowaniu do potrzeb użytkownika. W konstrukcji wózka zastosowano składany maszt do skrzydła, który umożliwia wyważenie motolotni w zależności od zamontowanego typu skrzydła. Projektant przewidywał zastosowanie skrzydła Kompol ”Stratus P 2”,. Projekt obejmował wyposażenie w system ratowniczy całego zespołu motolotni, apteczkę oraz niewielki (15 kg) bagażnik umieszczony pod przednim fotelem.
Silnik- Rotax 503 lub Rotax 582.
Dane techniczne "Skorpion" (wg [1]):
Wysokość- 2,7 m, długość- 3,02 m, szerokość- 0,76 m.
Masa własna (w zależności od wersji)- 115- 123 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 100 km/h, prędkość minimalna- 65- 70 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Żmijewski A. "Latać piękniej". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004.
[2] Nestorowicz K. "Motolotnia na dyplom". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997.
[3] VIPERDESIGN.