AT-6 Twin PSE, 2019

Samolot dyspozycyjny. Polska.
Prototyp samolotu AT-6 Twin PSE. (Źródło: Tomasz Antoniewski via Mikołaj Lech).

Konstruktorem AT-6 Twin PSE jest Tomasz Antoniewski. Autor udanych samolotów Aero AT-3 i Aero AT-4, użytkowanych przez szkoły lotnicze i pilotów prywatnych w Polsce i na świecie. Do realizacji tego projektu została powołana spółka AT-P AVIATION Sp. z o.o..

Prace projektowe nad AT-6 rozpoczęły się w 2012 r. Projekt uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej udzielone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków działania 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka pod nazwą Opracowanie założeń i stworzenie prototypu hybrydowego samolotu TSA nowej generacji. Celem projektu było skonstruowanie dwusilnikowego samolotu nowej generacji, charakteryzującego się nowatorskimi rozwiązaniami układu aerodynamicznego oraz technik łączenia konstrukcji metalowej z elementami kompozytowymi.

AT-6 Twin PSE to pierwszy polski, lekki, dwusilnikowy samolot lotnictwa ogólnego o konstrukcji metalowej. Dzięki unikatowej technologii kształtowania blach aluminiowych osiągnięto aerodynamiczną bryłę, jak w technologii kompozytowej, ale znacznie lżejszą. Samolot posiada oryginalny układ o trzech powierzchniach nośnych- usterzenie przednie zainstalowane z przodu kadłuba wyposażone jest w klapy wychylane razem z klapami skrzydłowymi. Układ ten łączy w sobie korzystne właściwości klasycznego układu z usterzeniem z tyłu kadłuba i układu typu kaczka, co przejawia się m. in. możliwością dużych zmian położenia środka ciężkości samolotu, małymi oporami i dużą doskonałością płatowca. Konstrukcyjnie układ ten pozwolił na zaprojektowanie kabiny wolnej od struktur podwozia i dźwigarów, co zapewnia niespotykaną w samolotach tej klasy przestrzeń pasażerom dając jednocześnie mały przekrój poprzeczny

Projekt zakładał stworzenie samolotu o wyjątkowych osiągach, niespotykanym poziomie bezpieczeństwa oraz ekonomicznego w użytkowaniu, konkurencyjnego wobec innych czteromiejscowych samolotów dwusilnikowych. Trzy dominujące cechy samolotu, na które położony został szczególny nacisk od początku prac koncepcyjnych, wyróżnione są w nazwie samolotu: PSE oznacza Performance, Safety, Economy. Samolot został, jako pierwszy na świecie samolot dwusilnikowy, konstrukcyjnie przystosowany do zainstalowania spadochronowego systemu bezpieczeństwa (BRS).

Aerodynamika projektu została przebadana i zoptymalizowana przez naukowców Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Dla potwierdzenia założeń konstrukcyjnych i własności w locie tego układu przeprowadzony został pełny program prób w locie podobnego dynamicznie samolotu bezzałogowego w skali 40%. Próby wykazały bardzo dobre własności lotne. W realizacji projektu uczestniczyli m. in naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej, zaś w Instytucie Lotnictwa przeprowadzono próby statyczne płatowca.

Równolegle z projektowaniem podstawowej wersji samolotu przeprowadzone zostały analizy napędu samolotu. Powstało Studium Wykonalności samolotu o napędzie hybrydowym, wyposażonego w zintegrowane zespoły napędowe składające się z silnika spalinowego i silnika elektrycznego zamontowanego na osi śmigła. Jako wersja rozwojowa opracowana została koncepcja samolotu sześciomiejscowego napędzanego silnikami elektrycznymi i silnikiem turbinowym.

AT-6 Twin PSE stanowi również doskonałą bazę do uruchomienia produkcji bezzałogowych statków powietrznych (UAV) oraz statków powietrznych pilotowanych opcjonalnie (OPV), o dużym udźwigu i długim czasie wykonywania lotu, zarówno do zastosowań cywilnych jak i wojskowych.

Konstrukcja.
Czteromiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji metalowej ze strukturami kompozytowymi. Samolot posiada układ o trzech powierzchniach nośnych- dodatkowe usterzenie zainstalowane z przodu kadłuba.
Skrzydła o konstrukcji metalowej. Płat wyposażony w szczelinowe, kompozytowe klapolotki oraz klapy Fowlera na prowadnicach, napędzane elektrycznie.
Przedni płat nośny o konstrukcji kompozytowej, wyposażony w klapy wychylane razem z klapami skrzydłowymi.
Kadłub metalowy ze strukturami kompozytowymi kabiny. Kabina zakryta, dostęp do foteli pilotów poprzez unoszoną limuzynę kabiny, dostęp do miejsc pasażerów poprzez uchylane do góry drzwi z boku kadłuba typu Gull Wing.
Usterzenie typu T wspomagane przez płat przedni.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane elektrycznie do kadłuba, przystosowane do operowania z lotnisk trawiastych (koła podwozia o dużej średnicy, podwozie główne amortyzowane na wahaczach wleczonych).

Wyposażenie- awionika umożliwiająca loty IFR, całkowicie cyfrowa.

Napęd- 2 silniki Rotax 914F o mocy 85 kW (115 KM) każdy.

Dane techniczne AT-6 Twin PSE, obliczeniowe (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, powierzchnia nośna- 12,43 m2.
Masa użyteczna- 543 kg, masa w locie max- 1400 kg.
Prędkość max- 340 km/h, prędkość przelotowa- 305 km/h, prędkość minimalna- 97 km/h, wznoszenie max- 6,6 m/s, pułap- 5500 m, zasięg- 1730 km.

Galeria

  • Prototyp samolotu AT-6 Twin PSE w widoku z przodu. (Źródło: Tomasz Antoniewski via Mikołaj Lech).
  • Widok kadłuba samolotu AT-6 Twin PSE. (Źródło: Tomasz Antoniewski via Mikołaj Lech).
  • AT-6 Twin PSE, rysunek w rzutach. (Źródło: Tomasz Antoniewski via Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] Kurek A. "AT-6 dwusilnikówka nowej generacji". Przegląd Lotniczy Aviation International nr 11/2018.
[2] atp-aviation.com.
[3] Tomasz Antoniewski - informacje.
[4] Mikołaj Lech - informacje.

blog comments powered by Disqus