Waco 10 (GXE / BSO), 1927

Lekki samolot pasażerski, szkolny. USA.
Lekki samolot pasażerski i szkolny Honda HA-420 ”HondaJet” na lotnisku San Francisco Bay Airdrome, Alameda, California 1937. (Źródło: "Wikimedia Commons").

W Polsce.

W 1928 r. bracia Bolesław i Józef Adamowiczowie- amerykańscy przemysłowcy polskiego pochodzenia, po raz pierwszy w życiu odbyli lot turystyczny małym samolotem w charakterze pasażerów i od tej pory zaczęła się ich fascynacja lotnictwem. Dlatego kupili własny dwupłatowy samolot szkolny Waco GXE (wg [3]- nr seryjny 1868, wg [1]- posiadał nr rej. NC 1868. Prawdopodobnie jest to błędna informacja, wg [2]- podany nr rej. posiadał samolot Curtiss JN-4D "Jenny") i ukończyli lekcje podstawowego pilotażu. Następnie zakupili samolot Waco (prawdopodobnie była wersja samolotu Waco 10, być może- Waco BSO) z mocniejszym silnikiem Wright o mocy 123 kW (165 KM).

Józef Adamowiczowie postanowili na własnym samolocie wykonać lot do Polski. W 1933 r. zakupili samolot Bellanca J-300 Special. Pierwsza próba podjęta w sierpniu 1933 r. zakończyła się niepowodzeniem. Druga próba podjęta rok później była udana. Start nastąpił 29.06.1934 r. o 5.00 z Harbour Grace (Nowa Fundlandia), a lądowanie po 20 godzinach lotu w Fleurs d'Orne w Normandii. Do Torunia, a następnie Warszawy, lotnicy dotarli 2.07.1934 r.

Źródło:

[1] Przedpełski A., "Przez wielką wodę". Wiraże nr 10/2004.
[2] Golden Years of Aviation - airhistory main.
[3] Waco - Aerofiles.

blog comments powered by Disqus