SZD-46 "Bolek-Lolek", 1980
W 1979 r. mgr inż. Bogumił Szuba prowadził prace nad projektem motoszybowca SZD-46 "Lolek". Jego napęd miał stanowić silnik PZL-Franklin 2A-120 o mocy 44 kW ze śmigłem ciągnącym. Jednak silnik, który był podstawą projektu, był niedostępny. Dlatego w 1980 r. zwrócono uwagę na silnik PZL-Franklin 4A-235 o mocy 92 kW (125 KM), stosowany w samolocie PZL-110 "Koliber". Zaczęto rozważać również wykorzystanie pewnych zespołów tego samolotu, które w połączeniu z zespołami szybowca SZD-50-3 "Puchacz" miały złożyć się na motoszybowiec o nazwie SZD-46 "Bolek-Lolek".
Z samolotu PZL-110 "Koliber" planowano wykorzystać kompletne 3- kołowe podwozie, silnik z instalacjami oraz pedały sterownicze (ewentualnie sterownice), zaś z "Puchacza"- tył kadłuba z usterzeniami oraz skrzydła. Przewidywano zastosowanie odejmowanych końcówek skrzydeł- po ich zdjęciu rozpiętość miała wynosić 10,6 m. Opracowano kilka wariantów projektu, które różniły się głównie podwoziem.
Opracowanie obejmowało obliczenia wstępne, szkice koncepcyjne rozwiązań konstrukcyjnych motoszybowca (zwłaszcza kabiny) oraz plan wyważenia. Masa tej konstrukcji nie zapowiadała się jednak zachęcająco- miała wynosić 830 kg dla motoszybowca w locie. Pogodzenie ze sobą tak wielu zapożyczonych elementów wymagało szeregu przeróbek oraz wzmocnień.
Brak odpowiedniego, lekkiego i niezawodnego silnika uniemożliwia poprawne rozwiązanie problemu motoszybowca. Również płatowiec musiał być bowiem konstrukcją lekką, celowo zaprojektowaną- wszelkie przeróbki nie będą osiągnięciem konstrukcyjnym. Tak więc projekt "Bolek-Lolek" nie doczekał się realizacji.
Dane techniczne SZD-46 "Bolek-Lolek", projektowane:
Rozpiętość- 16,96 m, długość- 8,2 m, wysokość- ok. 2,65 m.
Masa w locie- 830 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (6)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1999.