IS-2-50 "Mucha 50", 1950
Dobre własności lotne i związane z tym duże zainteresowanie użytkowników, jakim cieszyła się IS-2 "Mucha-ter", spowodowały, że w 1950 r. podjęto w Instytucie Szybownictwa działania zmierzające do uprawnienia strony technologiczno-produkcyjnej omawianego szybowca. Przy okazji zamierzano także wykorzystać zebrane już uwagi eksploatacyjne, jak i uporządkować sprawy normalizacyjne zainicjowane w tym czasie przez mgr. inż. Mariana Wasilewskiego (m.in. jako standardowe przyjęto koło podwozia o wymiarach ø 300x125 w miejsce poprzedniego ø 286).
Konstruktorem wiodącym nowej wersji szybowca, którą oznaczono jako IS-2-50 "Mucha 50", został inż. Władysław Okarmus. Efektem podjętych prac była kompletowana dokumentacja konstrukcyjna, z której wynika, że zewnętrznie nowa wersja nie różniła się niczym od seryjnej "Muchy-ter" (zmiany dotyczyły głównie wewnętrznych szczegółów konstrukcji). Przygotowany komplet dokumentacji został przekazany do weryfikacji technologom przygotowującym produkcję. Jednakże do uruchomienia samej produkcji nie doszło. W międzyczasie bowiem, zapadła decyzja, że produkowany będzie bardziej nowoczesny szybowiec, a mianowicie SZD-12 ”Mucha 100”.
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (1)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/1999.