Kotasiński "Moto-Mucha 100A", 2000

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Moto-Mucha 100A” (SP-1968) konstrukcji Pawła Kotasińskiego. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).

Motoszybowiec ”Moto-Mucha 100A” powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-12 ”Mucha 100A”, o znakach SP-1968, który był używany do 13.01.1994 r. w Aeroklubie w Toruniu.

Motoszybowiec wykonał pierwszy lot w lipcu 2000 r. Jego konstruktorem był Paweł Kotasiński, który tak wspomina: "Mucha 100A SP-1968 latała w Toruniu. Od spalenia, szybowiec uratował mieszkaniec Włocławka. Szybowiec miał komplet dokumentów (może kiedyś wróci w przestworza jako szybowiec). Stała bidula w stodole, w miejscowości Kowal k/Włocławka. Musiałem dokupić koło, gdyż była bez. Po zamontowaniu napędu, "Muszka" latała w Kłobucku. "Motomuchę" odkupił p. Robert, entuzjasta lotnictwa z miejscowości Nowosielce k/Przeworska. Nic mi nie wiadomo, aby ponownie zmieniła właściciela (Robert powiedział, że jej nie sprzeda).

Start motoszybowca

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec w locie

Montaż pierwszego prototypu

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec w locie

Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) podczas startu i w locie. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).


Silnik- Citroen Visa , zabudowany na stojaku nad kadłubem, śmigło pchające.

Dane techniczne ”Moto-Mucha 100A” (wg [1]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 7,0 m, wysokość bez silnika- 1,6 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.

Galeria

  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968). (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) przygotowana do transportu. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) przygotowana do transportu. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) na lotnisku. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) na lotnisku. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) podchodzi do lądowania. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) podchodzi do lądowania. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto Mucha 100A” (SP-1968) podchodzi dobiegu. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Paweł Kotasiński - informacje.

blog comments powered by Disqus