SZD-48-4 "Jantar 17", 1979
Na początku 1979 r. inż. Władysław Okarmus zaproponował, by wykorzystując przyrządy do budowy seryjnego szybowca SZD-48 "Jantar Standard 2"- zbudować 3 nowe typy szybowców. Miały to być: szybowiec klasy klub SZD-48-2 "Jantar Club", szybowiec akrobacyjny SZD-48-3 "Jantar-Akrobat" oraz szybowiec wyczynowy SZD-48-4 "Jantar 17" o rozpiętości 17 m.
Cechą wyróżniającą sylwetkę tego szybowca była właśnie większa rozpiętość, którą początkowo zamierzano osiągnąć przez domontowanie końcówek skrzydeł z lotkami. Gdyby jednak szybowiec wszedł do produkcji, wówczas planowano zastosować skrzydła dwudzielne (z uwagi na mniejszą masę). Wyniki prób, zwłaszcza sztywnościowych, miały przyczynić się do ewentualnych zmian konstrukcyjnych.
Sylwetkę SZD-48-1 "Jantar 17" opracowano na podstawie rysunku ofertowego SZD-48-1 "Jantar Standard 2" (rzut z góry wspólny z SZD-48-3, pozostałe rzuty- pomijając różnice wynikające ze zwiększonej rozpiętości- były identyczne z SZD-48-1).
Mając na uwadze ewentualny udział tego szybowca w zawodach, przewidziano możliwość zabierania balastu wodnego (160 I), który zmieniałby obciążenie powierzchni nośnej z 32,63 kg/m2 na 46,56 kg/m2.
Ponieważ zainteresowanie tym projektem- jednym z trzech oferowanych- było stosunkowo najmniejsze, tematu nie rozwijano. Później oznaczenie SZD-48-4 otrzymał doświadczalny prototyp SZD-48-3, któremu dorobiono nowe skrzydła z profilem NN17.
Dane techniczne SZD-48-4 "Jantar 17", projektowane (wg [1]):
Rozpiętość- 17,0 m, długość- 6,71 m, wysokość- 1,51 m, wydłużenie- 25,15, powierzchnia nośna- 11,49 m2.
Masa max. bez balastu- ok. 375 kg. masa max z balastem- 535 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (9)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2000.