SZD-48-3 "Jantar-Akrobat", 1979

Na początku 1979 r. inż. Władysław Okarmus zaproponował, by wykorzystując przyrządy do budowy seryjnego szybowca SZD-48 "Jantar Standard 2"- zbudować 3 nowe typy szybowców. Miały to być: szybowiec klasy klub SZD-48-2 "Jantar Club", szybowiec akrobacyjny SZD-48-3 "Jantar-Akrobat" oraz szybowiec wyczynowy SZD-48-4 "Jantar 17" o rozpiętości 17 m.
Charakterystyczną cechą tego szybowca, w porównaniu z SZD-48-1, była mniejsza rozpiętość skrzydeł- 13,0 m. Należało też przeprojektować dźwigary do nowych obciążeń, przesunąć lotkę w stronę kadłuba, usunąć zbędne zbiorniki balastowe oraz ich instalacje wraz z napędem i zaworem w kadłubie. Trzeba też było sprawdzić wytrzymałość kadłuba oraz usterzeń.
Intencją projektantów było wykorzystanie istniejącego oprzyrządowania, umożliwiającego szybkie wykonanie nowej wersji szybowca, przy minimalnych nakładach na przygotowanie produkcji. Nawet jeżeli czasochłonne były analizy aerodynamiczne i wytrzymałościowe oraz wprowadzenie wynikających z nich zmian, to wiele czasu zaoszczędzono by nie musząc wykonywać całych makiet i foremników.
Wiele wątpliwości wzbudziła biegunowa szybowca w locie odwróconym. Ostatecznie przeważyło stanowisko sceptyków, że szybowiec akrobacyjny powinien być skonstruowany od podstaw, a nie może to być adaptacja. Ponieważ na konstruowanie od podstaw nie było warunków- temat odłożono do lepszych czasów.
W związku z organizowanymi Mistrzostwami Akrobacji Szybowcowej, do prac nad szybowcem akrobacyjnym powrócono ponownie dopiero w 1990 r. Zbudowano wówczas dwa prototypy szybowca SZD-59 "Acro". Wtedy zaistniała jednak konkurencja w postaci szybowca Swift S-1, w którym wykorzystano geometrię skrzydeł od SZD-21 "Kobuz".
Ostatecznie oznaczenie SZD-48-3 otrzymała kolejna modyfikacja szybowca "Jantar Standard"- SZD-4-38 "Jantar Standard 3".
Dane techniczne SZD-48-3, projektowane (wg [1]):
Rozpiętość- 13,0 m, długość- 6,71 m, wysokość- 1,51 m, wydłużenie- 17,4, powierzchnia nośna- 9,69 m2.
Galeria
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (9)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2000.