SZD-54, 1978
W 1978 r. w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym mgr inż. Bogumił Szuba zaproponował opracowanie szybowca o rozpiętości 17,5 m- na podstawie konstrukcji seryjnego SZD-42-2 "Jantara 2B". Uznano, że celowe będzie zaoferowanie szybowca do wysokowyczynowego treningu, będącego typem pośrednim między szybowcem 15- metrowym (standard lub klub) a 20,5- metrowym "Jantarem-2B", o cechach tego ostatniego. Przy mniejszej masie i wymiarach tego szybowca, bezpieczniejsze miało być przygodne lądowanie oraz łatwiejsze ściąganie go z terenu.
Początkowo zamierzano jedynie obciąć skrzydła "Jantara-2B" wraz z lotkami. Gdyby okazało się, że pozostałe lotki są mało efektywne, przewidywano możliwość ich przedłużenia w stronę kadłuba po ok. 500 mm (kosztem klap). Płat miał być dwudzielny, z uwagi na mniejszą masę, i w związku z tym jego struktura miała ulec modyfikacji zgodnie z niższym poziomem obciążeń.
Na podstawie osiągów szybowców rodziny Jantar, spodziewano się uzyskać doskonałość 43- 44. Uwzględniając potrzebę poprawienia własności nowego szybowca w ślizgu, przewidywano modyfikację usterzenia kierunku: dodanie płetwy przed statecznikiem lub poszerzenie statecznika, albo- gdyby zaistniała taka potrzeba- wprowadzenie obydwu tych modyfikacji. Odpowiedź miały dać próby w locie.
Projekt nie wykroczył jednak poza stadium analiz. Powodem była dyskusja nad ograniczeniem rozpiętości szybowca klasy otwartej do 18 m, podejmowana wówczas na forum OSTIV. Argumentowano też, że taki szybowiec zbudowano już wcześniej (SZD-37x "Jantar 17"), a jego osiągi podwyższano właśnie przez powiększenie rozpiętości do 19 m (SZD-38 "Jantar 1" prototyp).
Omawiany szybowiec prawdopodobnie miał otrzymać oznaczenie SZD-54, gdyby został przyjęty do realizacji. Ponieważ do tego nie doszło, oznaczenie to otrzymał następca SZD-50 "Puchacz"- szybowiec SZD-54 "Perkoz".
Rozważano też zmotoryzowanie tego szybowca (napęd doczepny lub chowany).
Galeria
Źródło:
[1] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (10)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/2000.