Manor Sp. z o.o.
Na początku lat 1990- tych mgr inż. Wojciech Mądry wraz z bratem Markiem założyli w Płochocinie firmę Manor Sp. z o.o., w celu zrealizowania projektu rodziny jednosilnikowych, bardzo lekkich samolotów wykonanych z kompozytów polimerowych. Zespół konstrukcyjny inż. Mądry skompletował w oparciu o swoich współpracowników z Instytutu Lotnictwa, której to pracowni był kierownikiem: inżynierowie Paweł Sembrat, Marek Macierzanka, później do zespołu dołączył Piotr Abraszek. Swoje konstrukcje zespół postanowił oznaczać skrótem SBM.
Pierwszym samolotem programu SBM był jednomiejscowy SBM-01- demonstrator technologii. Kolejnym etapem projektu był dolnopłat w układzie miejsc tandem, oznaczony SBM-02. W ślad za nim uruchomiono projekty SBM-03- dwumiejscowy dolnopłat z miejscami obok siebie oraz SBM-04- dwumiejscowy górnopłat z miejscami obok siebie.
W 1992 r. spółka Manor została partnerem firmy Bombardier Rotax, co zaowocowało powstaniem spółki Faston- przedstawiciela Rotaxa w Polsce. Wpływy z serwisowania silników Rotax nie pokrywały jednak wydatków na prace rozwojowe. Dlatego w 1997 r., całość przedsięwzięcia wraz ze spółką Faston wykupiła firma E&K Sp. z o.o z Lublina.
Konstrukcje:SBM-01/ SBM-02/ SBM-03 "Kos 2"/ SBM-04, 1998, ultralekki samolot sportowy.
Źródło:
[1] Krawcewicz K., Mądry W. "Skąd przybywa i dokąd leci Kos?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2001.