Margański samolot "rekreacyjny", II połowa lat 1990- tych

W II połowie lat 1990- tych mgr inż. Edward Margański opracował koncepcję samolotu przeznaczonego specjalnie do wykonywania komercyjnych lotów widokowo- rekreacyjnych.
Po przeanalizowanie potrzeb rynku, najnowszych osiągnięć technologii, konstrukcji, metod wytwarzania, a potem metod użytkowania takiego specjalistycznego samolotu przedstawił wstępną propozycję:
- samolot miał zabierać 6 pasażerów- niezwykle istotne było, aby każde z miejsc pasażerskich było równorzędne i ewentualna różnica dotyczyć może tylko tego, czy pasażer preferuje widoki z lewej strony trasy przelotu czy z prawej. Załoga- 1 osoba (pilot),
- samolot miał posiadać niską prędkość przelotową 100- 110 km/h i latać najczęściej na wysokości 100- 300 m,
- umiarkowana prędkość pozwalała na zastosowanie stosunkowo słabego napędu, a więc dużej ekonomii użytkowania. Do napędu miały być zastosowane dwa silniki Rotax 914 o mocy 85 kW (115 KM) każdy. Dwa silniki zapewniały duży stopień bezpieczeństwa, ponieważ miał to być praktycznie samolot pasażerski oraz zmniejszenie hałasu, gdyż rozłożenie mocy na dwa śmigła służy jego ograniczeniu. Napęd dwusilnikowy pozwalał również na rozszerzenia możliwości bezpiecznego korzystania z krótkich, doraźnie przygotowanych lądowisk (nadmiar mocy do startu, możliwość kontynuowania startu przy awarii jednego silnika),
- samolot miał mieć możliwości oferowania lotów rekreacyjnych również w nocy.
Samolot został zaprojektowany w układzie górnopłata (parasol) z blisko siebie położonymi silnikami, a więc bezpieczny przy awarii jednego z silnika oraz zapewniający możliwie najlepszy widok z miejsc pasażerskich.
Podwozie stałe z dużymi kołami i dużym skokiem amortyzacji.
Struktura kompozytowa, a więc łatwa w opracowaniu i produkcji oraz, co ważniejsze, praktycznie o nieograniczonej żywotności nawet przy przechowywaniu poza hangarem.
Część struktury (kadłub, kesony skrzydeł, usterzeń, zastrzały, golenie podwozia) o konstrukcji skorupowej lub półskorupowej, reszta konstrukcji kratownicowa pokryta nowoczesnymi tkaninami termokurczliwymi lub folią.
Konstrukcja kadłuba wykonana tak, że każde z praktycznie identycznych miejsc pasażerskich ma swoje drzwi (automatycznie blokowane na czas lotu) z dużymi wypukłymi dla poprawy widoczności oknami.
Samolot miał być zbudowany wg. przepisów FAR 23, z dodatkowymi wymaganiami wziętymi z przepisów budowy dużych samolotów pasażerskich.
Pomysł na samolot "rekreacyjny" został przedstawiony w miesięczniku Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1999.
Galeria
Źródło:
[1] Margański E. "Rekreacja- szansa na biznes". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1999.