Rans S-6 "Coyote II", 1983

Ultralekki samolot sportowy. USA.
Samolot Rans S-6 ”Coyote II” zbudowany w 1997 r. przez Waldemara Wronę i Adama Zielińskiego w Kanadzie. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1999).
Ultralekki samolot sportowy Rans S-6 "Coyote II" został zaprojektowany i zbudowany w firmie Rans Inc., której nazwa została później zmieniona na Rans Designs.

Właścicielem firmy i konstruktorem samolotów jest Randy Schlitter, który zaprojektował serię samolotów ultralekkich Rans. W 1982 r. Schlitter zaprojektował jednomiejscowy samolot Rans S-4 "Coyote", a w 1983 r. Rans S-5 "Coyote". W 1983 r. na bazie S-5 "Coyote", zaprojektował dwumiejscowy samolot S-6 "Coyote II" napędzany silnikiem Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM).

Podstawowy model S-6 "Coyote II" został zastąpiony przez następne wersje:
- S-6ES- wprowadzona w kwietniu 1990 r. Otrzymała skrzydła o większej rozpiętości i silnik o większej mocy Rotax 582 (48 kW/65 KM). Dostarczana w wariantach ze standardowym skrzydłem, "skrzydłem 116" i "lekkim skrzydłem sportowym",
- S-6LS- wersja sportowa (ang. Light Sport). Standardowy napęd to silnik Rotax 912ULS o mocy 75 kW (100 KM),
- S-6S "Super Coyote"- wprowadzona do produkcji w 1993 r. Standardowy napęd to silnik Rotax 912ULS o mocy 75 kW (100 KM). Dostarczana w wariantach ze standardowym skrzydłem, "skrzydłem 116" i "lekkim skrzydłem sportowym".

Samolot dostępny jako gotowy do lotu lub w zestawach do samodzielnej amatorskiej budowy. Fabryczny zestaw samolotu (tzw. KIT) do amatorskiej budowy składa z części i podzespołów w 51 % wykonanych przez fabrykę, czas zbudowania samolotu to od 300- 500 h w zależności od wersji samolotu i wyposażenia. Jest to bardzo popularny samolot ultralight użytkowany w ponad 50 krajach.

W latach 1990- tych na samolocie Rans S-6 francuski pilot w przyleciał do Oshkosh z Francji przez Atlantyk, a powrócił przez Azory. Samolot wyposażony był w dodatkowy zbiornik paliwa, który umożliwił lot bez lądowania trwający 18 h. Jeden z rekordów Guinnessa należy do pilota brytyjskiego i samolotu Rans. W 2002 r. Steve Slade na samolocie S-6 Coyote wykonał 102 lądowania w ciągu godziny.

W Polsce.

Posiadaczami samolotu samolot RANS S-6 "Coyote II" (z silnikiem Rotax 582) o mocy 48 kW byli Waldemar Wrona i Adam Zieliński- Polacy mieszkający w Toronto (Kanada). W marcu 1997 r. zakupili samolot w zestawie do montażu i do wrze­śnia tego samego roku zmontowali samolot w garażu. Na jego budowę poświęcili ok. 300 roboczogodzin. Samolot stacjonował na lądowisku Volk's Aerodrome w miejscowości Tottenham k. Toronto. W 1998 r. Ryszard Z. Witkowski, przebywając w Kanadzie, wykonał na nim lot zapoznawczy.

W 2018 r. znajdował się na lądowisku w Starej Wsi (woj. podkarpackie) samolot RANS S-6 "Coyote 116" z silnikiem Rotax 912UL o mocy 60 kW. Posiadał znaki rejestracyjne OM-M419.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy dwupłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła o konstrukcji duralowej, pokryte tkaniną. Zbiorniki paliwa w skrzydłach.
Kadłub wykonany jako konstrukcja spawana z elementów stalowanych (kabina i kokpit) oraz ze skręcanych i nitowanych elementów duraluminiowych- tylna część kadłuba. W dodatkowej opcji zbiornik paliwa o pojemności 34 l umieszczony w kadłubie za fotelami. Silnik pokryty osłoną z włókna szklanego, reszta kadłuba- tkaniną. Kabina zakryta, z miejscami obok siebie.
Usterzenie o konstrukcji duralowej, pokryte tkaniną.
Podwozie stałe- trójkołowe z kółkiem przednim lub konwencjonalne podwozie z kółkiem ogonowym, a także wersja wodnosamolotu z pływakami.

Silnik- początkowo montowano silniki Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM) oraz Rotax 582 o mocy 48 kW (64 KM), później Rotax 912UL o mocy 60 kW (80 KM) lub Rotax 912ULS o mocy 75 kW (100 KM), a także silniki Sauer S 2200 UL o mocy 62 kW (85 KM).

Dane techniczne S-6 "Coyote II", silnik Rotax 582 o mocy 48 kW (wg [1]):
Rozpiętość- 8,82 m, długość- 7,2 m, wysokość- 2,05 m, powierzchnia nośna- 10,77 m².
Masa własna- 195 kg, masa użyteczna- 258 kg, masa całkowita- 453 kg.
Prędkość max- 209 km/h, prędkość przelotowa- 170 km/h, minimalna – 61 km/h, wznoszenie- 3,8 m/s, pułap- 4700 m, zasięg- 603 km.

Dane techniczne S-6ES "Coyote II", silnik Rotax 912UL o mocy 60 kW (wg [1]):
Rozpiętość- 10,2 m, długość- 7,2 m, wysokość- 2,05 m, powierzchnia nośna- 15,41 m².
Masa własna- 226 kg, masa użyteczna- 232 kg, masa całkowita- 458 kg.
Prędkość max- 209 km/h, wznoszenie- 4,5 m/s, zasięg- 740 km.

Galeria

  • Samolot Rans S-6 ”Coyote II 116” (OM-M419) użytkowany na lądowisku w Starej Wsi. (Źródło: archiwum).
  • Samolot Rans S-6 ”Coyote II 116” (OM-M419) w locie. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Witkowski Z. R. "Kojotem nad Kanadą". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1999.
[2] Sport Planes | Hays, KS | RANS Designs, Inc.
[3] Sprzedam samolot ultralekki RANS S-6 Coyote 116 z silnikiem ....

blog comments powered by Disqus